Kluczowe dla współczesnych przemian socjokulturowych zagadnienie tożsamości Anselm L. Strauss przedstawia jako społeczny proces, w którym tożsamość się wyłania jako struktura mająca podstawy symboliczne i kulturowe. Inni, którym jednostka się przedstawia, formułują sądy, w których zwierciadle się ona przegląda, ustawicznie przedstawiając siebie w różnych maskach, upostaciowanych ze względu na te antycypowane osądy. Ta interakcyjna i dramaturgiczno-performatywna perspektywa nie straciła nic ze swojej aktualności dla współczesnych analiz przemian tożsamości w płynnej nowoczesności.Elżbieta HałasFluktuująca tożsamość, choć zakorzeniona społecznie, została odkryta wiele lat wcześniej, niż sobie wyobrażają niektórzy współcześni lub ponowocześni teoretycy. Ich pomysły są pewną, mniej lub bardziej świadomą, repliką dokonań Straussa oraz symbolicznego interakcjonizmu i pragmatyzmu społecznego. Tożsamość jest wytworem interakcji i tam można znaleźć zmienne powodujące transformacje tożsamości. Jest zatem naturalne, że teoria zmian i transformacji tożsamości zaprezentowana przez Straussa powinna odnosić się do społeczeństw współczesnych podlegających niezwykle szybkim zmianom i transformacjom. […] Książka Zwierciadła i maski jest dziełem wybitnym i w tej chwili już klasycznym, napisanym znakomitym językiem.Krzysztof Konecki