Głównym celem niniejszego opracowania jest dokonanie kompleksowej analizy zasady prawidłowej legislacji, ustalenie składających się na nią treści, a także usystematyzowanie i zbadanie wzajemnych zależności istniejących między jej poszczególnymi dyrektywami. Ważnym zadaniem badawczym jest także analiza dopuszczalności odstępstw od dyrektyw prawidłowej legislacji oraz warunków, w jakich stają się one możliwe do zaakceptowania w świetle koncepcji państwa prawnego.Analizowana będzie zatem zasada prawidłowej legislacji w takim kształcie, jaki nadaje jej TK w swoim orzecznictwie. Tak określony zakres badań, a także ich cel, wymusza pominięcie kilku kwestii, które - choć wiążą się z szeroko pojmowaną problematyką prawidłowości działań legislacyjnych - nie znalazły niestety, jak dotąd, swojego miejsca w poświęconym omawianej zasadzie orzecznictwie TK. Najważniejsza grupa takich problemów związana jest z konsekwencjami członkostwa Polski w Unii Europejskiej. Doktryna prawa konstytucyjnego dostrzega już na tym polu szereg zagadnień spornych (związanych na przykład z prawidłową implementacją prawa UE /WE), jednak orzecznictwo TK nie daje jeszcze - w mojej ocenie - podstaw do formułowania w tym zakresie wniosków dotyczących treści zasady prawidłowej legislacji, brak bowiem po temu przesłanek w postaci ugruntowanego stanowiska TK.