Podręcznik przeznaczony jest przede wszystkim dla studentów uczelni pedagogicznych i nauczycieli. Autorzy postawili sobie za cel uświadomienie pracowników zajmujących się dydaktyką, że narząd głosu jako narzędzie pracy może zostać uszkodzony przy nieprawidłowej eksploatacji. Ta świadomość ma posłużyć nauczycielom w procesie praktycznej profilaktyki, także leczeniu i rehabilitacji w przypadku doznania uszkodzenia tego narządu. Podręcznik składa się z dziesięciu rozdziałów ściśle ze sobą związanych. We wstępie podano rozmiar występowania zawodowych uszkodzeń narządu głosu i administracyjne (ustawowe) uprawnienia nauczycieli, tak w postępowaniu profilaktycznym jak i leczniczo-rehabilitacyjnym. W rozdziale pierwszym omówiono z zwięzły sposób anatomię narządu głosu. W rozdziale drugim przedstawiono podstawy anatomiczne narządu słuchu. Rozdział trzeci obejmuje wybrane zagadnienia z fizjologii narządu głosu, teorie powstawania głosu i tworzenie mowy. W rozdziale czwartym przedstawiono w syntetyczny sposób zasady poprawnej techniki fonacyjno-oddechowej. Omówiono składowe poprawnej mowy - wyjaśniono przy tym znaczenie poprawnej techniki oddechowej, fonacyjnej, artykulacyjnej. Podkreślono także kardynalne znaczenie rezonatorów w głosie mówionym. Do jakich zmian czynnościowych i organicznych dochodzi w przypadku wadliwej techniki fonacyjno-oddechowej, przedstawiono w rozdziale piątym. W rozdziale szóstym przedstawiono choroby górnych dróg oddechowych, które najczęściej wpływają na obniżenie wydolności narządu głosu. Przedstawiono przy tym najprostsze sposoby postępowania, aby się przed nimi uchronić. Bardzo pomocny w rozwiązaniu tych problemów jest rozdział siódmy. Autorzy zawarli w nim wiedzę na temat profilaktyki, leczenia i rehabilitacji, przy wykorzystaniu warunków uzdrowiskowych. Szczególną uwagę zwrócono na rehabilitację wad emisji głosu w specjalistycznych ośrodkach uzdrowiskowych. W rozdziale ósmym podjęto najistotniejszy temat profilaktyki w miejscu pracy. Wskazano zagrożenia i możliwości ich uniknięcia. Podano także wzorce prawidłowego środowiska mikroklimatycznego do pracy pedagogicznej. Rozdział dziewiąty zawiera podstawy fonetyki akustycznej i obejmuje: źródła zmienności sygnału mowy, podstawy artykulacyjne wytwarzania sygnału mowy, podstawy fizyczne wytwarzania dźwięków mowy i cechy akustyczne mowy polskiej. Natomiast w ostatnim, dziesiątym rozdziale przedstawiono elementy analizy wymowy współczesnego języka polskiego. W tym zakresie omówiono audytywną analizę mowy, transkrypcję fonetyczną, wymowę normatywną i błędną oraz podstawowe ćwiczenia fonetyczne.