Celem tej książki jest pokazanie wieloaspektowości zachowań seksualnych u dzieci i młodzieży obarczonych zaburzeniami poznawczymi, emocjonalnymi i behawioralnymi. Wychodząc z perspektywy pedagogicznej, ukazuje ona badany problem z uwzględnieniem psychologii rozwojowej, ale też i psychologii klinicznej z koniecznym nierzadko odwołaniem się do wiedzy psychiatrycznej. Postulowana praca w zespole wieloprofesjonalnym, z wzajemną eksploracją obszarów wiedzy, przy korzystaniu ze zbliżonego zakresu pojęć i terminologii ułatwiającej wzajemne porozumienie pozwoli na lepsze zrozumienie istoty zachowań seksualnych dzieci/adolescentów z dysfunkcjami w sferze psychiki, dostrzeżenia potencjalnych zagrożeń przejawianych problemowych zachowań w tym obszarze i - co najważniejsze z punktu widzenia zaniepokojonych rodziców i wychowawców - umożliwi sformułowanie kierunków oddziaływań. Fragment Wstępu