Marketing terytorialny w polskich realiach to nic innego, jak tylko promocja w czystej postaci: kampanie reklamowe, strony internetowe, gadżety, udział w targach, eventy itp. Będzie tak dopóty, dopóki prezydenci, burmistrzowie, wójtowie nie zaczną myśleć o swoich miastach i gminach jak prawdziwi brand managerowie o prawdziwych markach. Aby jednak tak się stało, być może potrzebna jest zmiana ustawy o samorządzie terytorialnym, gdyż aktualnie prawo mówi jedynie o tym, że obowiązkiem własnym gminy nie jest marketing, czy też budowanie marki, a jedynie promocja.Choć gmina, miasto, powiat, czy województwo są rzeczywiście niezwykle specyficznymi markami, to jednak biorą one udział w rynkowej konkurencji tak samo, jak marki komercyjne. Samorządy zabiegają o turystów, inwestorów, studentów, zewnętrzne pieniądze i nowych mieszkańców, jednocześnie starając się, aby tym aktualnym żyło się jak najlepiej.Jakie konkretnie działania promocyjne podejmują poszczególne samorządy?Dowiedz się, czy logo i hasło faktycznie promują miasto lub gminę?Na podstawie jakich dokumentów strategicznych pracują poszczególne miasta w Polsce?Czy święto miasta może być narzędziem promującym je? Jak przygotować skuteczne wydarzenie promujące miasto i ile pieniędzy wydają konkretne samorządy na realizację konkretnych wydarzeń (np. Carnaval Sztuk-Mistrzów w Lublinie, 150. urodziny Katowic, czy Festiwal Open'er w Gdyni)?Poznaj potrawy charakterystyczne dla poszczególnych regionów polski.Przeczytaj jak wybrane samorządy-zarówno miejskie jak i wojewódzkie- komunikują sięz potencjalnymi inwestorami i turystami zagranicznymi.Jakie działania podejmują największe polskie miasta akademickie, aby przyciągnąć studentów?Poznaj inteligentne specjalizacje poszczególnych polskich województw, istotne zwłaszcza w kontekście ubiegania się o fundusze unijne z nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej.Dowiedz się również jak marketingowo pozycjonuje się 27 polskich miast.Robert Stępowski autor książki Wszystko co chciałbyś wiedzieć o marketingu terytorialnymz praktyki polskich samorządów i jeden z najbardziej znanych w Polsce ekspertów zajmujących się marketingiem terytorialnym, dużo miejsca poświęca również city placement'owi, czyli lokowaniu miast, regionów i atrakcji turystycznych w filmach, serialach, czy też produkcjach telewizyjnych.Z książki tej czytelnik dowie się m.in.: Ile poszczególne samorządy dołożyły do konkretnych produkcji filmowych realizowanych w ostatnich latach? W jaki sposób miasto może zagrać w filmie bez wydawania na ten cel pieniędzy? Kiedy city placement jest naprawdę skutecznym narzędziem promocyjnym? Czy, ile i w jaki sposób miasto, które zagrało w filmie lub serialu może zarobić?To już drugie, poprawione i rozszerzone wydanie książki Wszystko co chciałbyś wiedziećo marketingu terytorialnym z praktyki polskich samorządów. Czytelnik znajdzie w niej około 30 proc. zupełnie nowych treści. Nie ma w niej zbędnej teorii. Są za to opisy konkretnych działań, podejmowanych przez konkretne samorządy zarówno miejskie jak i wojewódzkie, przede wszystkim z obszarów: turystyki, gospodarki i kultury.Książka ta będzie zapewne doskonałym źródłem wiedzy dla liderów samorządowych i wszystkich pracowników samorządowych (w tym spółek i jednostek podległych samorządom), studentów przygotowujących prace semestralne oraz magisterskie z zakresu promocji i marketingu miast, wykładowców akademickich zajmujących się tą tematyką, a także agencji marketingowych, które planują podjąć współpracę z samorządami i chciałyby być do tego zadania jak najlepiej przygotowane. Dużą dawkę informacji znajdą tu również dziennikarze, którzy przygotowują materiały o działaniach promocyjnych swoich miast i chcieliby je porównać z tym, co robią w tym zakresie inne miasta oraz regiony.