Tematyka jakości życia posiada wartość poznawczą i praktyczną, jednak interdyscyplinarność terminu (niemożność jego jednoznacznego określenia, jak też niebezpieczeństwo nadmiernego uproszczenia pytań związanych z jakością życia), powstrzymuje wielu badaczy od rozważań i analiz tego problemu. Zakłada się jednak, iż poszukiwanie spójnych odpowiedzi przez przedstawicieli wielu dyscyplin nauki, na nurtujące, choćby niektóre egzystencjalne pytania, może rzucić nowe światło na kwestie zastane oraz stanowić małą cegiełkę w budowaniu zwartej teorii jakości życia. W oparciu o powyższe założenie, na łamach niniejszej publikacji, o problemach związanych z jakością życia współczesnego człowieka wypowiadają się przedstawiciele: psychologii, socjologii, pedagogiki i teologii. Złożoność oraz wielość determinant omawianego zagadnienia sprawia, iż autorzy przedstawiają jakość życia człowieka w wybranych kontekstach, sygnalizując problemy aktualne i z ich punktu widzenia szczególnie ważne ()