Książka ta nie jest opowieścią, przeznaczoną do czytania jednym tchem. Zgodnie z tytułem ma za zadanie przybliżyć czytelnikowi utwór, którym ten się właśnie interesuje, bo na przykład posiada jego nagranie lub zamierza słuchać go na koncercie. Adresatem książki może być zarówno meloman poznający utwór słuchem, jak i muzyk, na przykład student dysponujący partyturą. Książka nie obejmuje kompletu kompozycji Witolda Lutosławskiego; przedstawia 28 dzieł orkiestrowych, koncertowych i wokalno-orkiestrowych; z kameralnych uwzględniony jest jedynie Kwartet smyczkowy oraz Partitę i wczesne Wariacje na temat Paganiniego, pominięte zostały utwory drobne (miniatury). Omawiane utwory zostały ułożone w porządku chronologicznym, wg wzorca: krótka charakterystyka ogólna, a następnie przedstawienie przebiegu kompozycji (z punktu widzenia słuchacza, nie analityka).