Wstęp od tłumaczki
Przedmowa
1. Poznanie poetyckie
1.1. Ikoniczność i bycie rzeczywistości
1.2. W stronę teorii poznania estetycznego
1.3. Wypracowanie multidyscyplinarnej terminologii
1.4. Omówienie poszczególnych rozdziałów
2. Ikona
2.1. Czym jest ikona?
2.1.1. Ikona w semiotyce
2.1.2. Ikona w religii
2.1.3. Ikona w językoznawstwie
2.1.4. Ikoniczność w języku potocznym
2.2. Równie pochyłe znaczenia
2.2.1. Urzeczowienie jako oszczędność poznawcza
2.2.2. Dychotomia formy i treści
2.3. Ikoniczność w sztuce
2.4. Ikoniczność w krytyce literackiej
3. Symulakrum
3.1. Poza granicami mimesis
3.2. Wyrażanie
3.3. Nie-widzialność bycia
3.4. Ontologia poznania poetyckiego jako ikonicznego wobec rzeczywistości
3.4.1. Struktura prozodyczna
3.4.2. Użycie przyimków
3.4.3. Ukryte obrazy
3.4.4. Regularności fonetyczne
4. Metafora
4.1. Metafora jako model
4.2. Metafora poetycka rozumiana dosłownie
4.3. Metafora w sztuce literackiej
4.4. Semioza metafory poetyckiej
4.5. Metafora jako procesowanie poznawcze
4.6. Hierarchia kognitywnego metaforyzowania
4.7. Ontologia metafory poetyckiej
4.8. Rola metafory w ikoniczności poetyckiej
5. Schemat
5.1. Badanie poznania sensorycznego
5.2. Schemat jako korelacja jaźni i świata
5.3. Schemat jako ograniczenie doświadczenia
5.4. Rola schematów w wyobraźni i języku
5.5. Schemat jako internalizacja struktury sensorycznej w poezji
5.6. Schematy ŚCIEŻKA i PION w wierszu Shudaonan Li Bai
5.7. Poetyckie wykorzystanie schematu
5.8. Schemat jako sposób definiowania poetyki
6. Afekt
6.1. Synestezja afektu
6.2. Prozodie dźwiękowe i strukturalne
6.3. Znaczenie afektu
6.4. Teoria schematów a struktura afektów
6.5. Dynamika sił schematów afektywnych
6.5.1. Poeta/odbiorca a wiersz
6.5.2. Aspekt fizyczny: elementy siły
6.5.3. Dźwięk i widok
6.5.4. Wewnętrzna wrażliwość a bodźce zewnętrzne
6.5.5. Pamięć wewnętrzna a emocja wewnętrzna
6.6. Schematy emotywno-pojęciowe.
7. Wiersz jako ikona
7.1. Studium przypadku: dwa wiersze
7.1.1. Detale prozodyczne w Ozymandiasie Smitha
7.1.2. Detale prozodyczne w Ozymandiasie Shelleya
7.2. Mechanizmy ikoniczności poetyckiej
7.2.1. Pułapka luki
7.2.2. Likwidowanie luki
7.3. Ikona poetycka
7.3.1. I: „Siedemdziesiąt lat później”
7.3.2. II: „Wiersz jako ikona”
7.3.3. III: „Kształty skały w hymnie nocy”
7.4. Przeobrażająca moc ikony
8. Poznanie estetyczne
8.1. Zdolność odczuwania estetyki
8.2. Funkcja estetyczna
8.3. Ikoniczność estetyczna w sztuce
8.4. Wartościowanie estetyczne
8.5. Ikoniczna estetyka w wierszu Wybrzeże w Dover
Posłowie
P.1. Poezja w kontekście
P.2. Dylemat Ewy
P.3. Teoria wszystkiego?
P.4. Poezja jako ikona bycia rzeczywistości
Słownik pojęć
Bibliografia
Cytowane polskie wydania
Nota edytorska wydania oryginalnego
Indeks nazwisk
Indeks rzeczowy