Wiersz jako ikona

Margaret H. Freeman
Wiersz jako ikona
Lista autorów
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie

Opis

Książka Wiersz jako ikona. O poznaniu estetycznym prezentuje nowatorskie, interdyscyplinarne podejście do zagadnienia funkcji i istoty sztuki poetyckiej. Badając twórczość poetycką w relacji do człowieka i jego doświadczenia w świecie, autorka przedstawia tezę, że rola poezji polega nie na tym, co wiersz znaczy, lecz na tym, jaki wpływ wywiera na człowieka. Wychodząc od założeń teorii ucieleśnionego poznania, wypracowanej w ramach różnych dyscyplin ‒ nauki o literaturze, językoznawstwa, filozofii i psychologii, w ujęciu historycznym i współczesnym ‒ autorka stwierdza, że cechą dobrego wiersza jest jego zdolność do stania się ikoną doświadczanej rzeczywistości. Ilustrując swój wywód utworami anglojęzycznych poetów i posługując się elementami kognitywnej teorii języka, pokazuje, w jaki sposób dzięki współdziałaniu różnych aspektów wiersza – ikoniczności, symulakrum, metafory, schematu wyobrażeniowego i afektu – powstaje ikona poetycka, motywując intencję poety i zaangażowanie odbiorcy wiersza. Piękno i uczucie zadowolenia stają się w tym ujęciu wynikiem zdolności przeżycia estetycznego będącej właściwością procesu percepcji, który leży u podstaw wszelkich procesów poznawczych człowieka zarówno w nauce, jak i w sztuce.
Wstęp od tłumaczki

Przedmowa

1. Poznanie poetyckie

1.1. Ikoniczność i bycie rzeczywistości
1.2. W stronę teorii poznania estetycznego
1.3. Wypracowanie multidyscyplinarnej terminologii
1.4. Omówienie poszczególnych rozdziałów

2. Ikona

2.1. Czym jest ikona?

2.1.1. Ikona w semiotyce
2.1.2. Ikona w religii
2.1.3. Ikona w językoznawstwie
2.1.4. Ikoniczność w języku potocznym

2.2. Równie pochyłe znaczenia

2.2.1. Urzeczowienie jako oszczędność poznawcza
2.2.2. Dychotomia formy i treści

2.3. Ikoniczność w sztuce

2.4. Ikoniczność w krytyce literackiej

3. Symulakrum

3.1. Poza granicami mimesis
3.2. Wyrażanie
3.3. Nie-widzialność bycia
3.4. Ontologia poznania poetyckiego jako ikonicznego wobec rzeczywistości

3.4.1. Struktura prozodyczna
3.4.2. Użycie przyimków
3.4.3. Ukryte obrazy
3.4.4. Regularności fonetyczne

4. Metafora

4.1. Metafora jako model
4.2. Metafora poetycka rozumiana dosłownie
4.3. Metafora w sztuce literackiej
4.4. Semioza metafory poetyckiej
4.5. Metafora jako procesowanie poznawcze
4.6. Hierarchia kognitywnego metaforyzowania
4.7. Ontologia metafory poetyckiej
4.8. Rola metafory w ikoniczności poetyckiej

5. Schemat

5.1. Badanie poznania sensorycznego
5.2. Schemat jako korelacja jaźni i świata
5.3. Schemat jako ograniczenie doświadczenia
5.4. Rola schematów w wyobraźni i języku
5.5. Schemat jako internalizacja struktury sensorycznej w poezji
5.6. Schematy ŚCIEŻKA i PION w wierszu Shudaonan Li Bai
5.7. Poetyckie wykorzystanie schematu
5.8. Schemat jako sposób definiowania poetyki

6. Afekt

6.1. Synestezja afektu
6.2. Prozodie dźwiękowe i strukturalne
6.3. Znaczenie afektu
6.4. Teoria schematów a struktura afektów
6.5. Dynamika sił schematów afektywnych

6.5.1. Poeta/odbiorca a wiersz
6.5.2. Aspekt fizyczny: elementy siły
6.5.3. Dźwięk i widok
6.5.4. Wewnętrzna wrażliwość a bodźce zewnętrzne
6.5.5. Pamięć wewnętrzna a emocja wewnętrzna

6.6. Schematy emotywno-pojęciowe.

7. Wiersz jako ikona

7.1. Studium przypadku: dwa wiersze

7.1.1. Detale prozodyczne w Ozymandiasie Smitha
7.1.2. Detale prozodyczne w Ozymandiasie Shelleya

7.2. Mechanizmy ikoniczności poetyckiej

7.2.1. Pułapka luki
7.2.2. Likwidowanie luki

7.3. Ikona poetycka

7.3.1. I: „Siedemdziesiąt lat później”
7.3.2. II: „Wiersz jako ikona”
7.3.3. III: „Kształty skały w hymnie nocy”

7.4. Przeobrażająca moc ikony

8. Poznanie estetyczne

8.1. Zdolność odczuwania estetyki
8.2. Funkcja estetyczna
8.3. Ikoniczność estetyczna w sztuce
8.4. Wartościowanie estetyczne
8.5. Ikoniczna estetyka w wierszu Wybrzeże w Dover

Posłowie

P.1. Poezja w kontekście

P.2. Dylemat Ewy

P.3. Teoria wszystkiego?

P.4. Poezja jako ikona bycia rzeczywistości

Słownik pojęć
Bibliografia
Cytowane polskie wydania
Nota edytorska wydania oryginalnego
Indeks nazwisk
Indeks rzeczowy

Tytuł oryginalny: The Poem as Icon. A Study in Aesthetic Cognition
Data wydania: 2024-11-13
ISBN: 978-83-242-4033-3, 9788324240333
Wydawnictwo: Universitas
Stron: 364
dodana przez: Vernau

Autor

Margaret H. Freeman Margaret H. Freeman. Professor emerita Los Angeles Valley College w Kalifornii. Doktor filologii angielskiej, absolwentka filozofii, autorka kilkudziesięciu publikacji naukowych z dziedziny estetyki, poezji i teorii poznania. Wybitna znawczyni twórc...

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Coś mi się wydaje, że książka Wiersz jako ikona aż się prosi o Twoją recenzję. Chyba jej nie odmówisz?
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Cytaty z książki

O nie! Książka Wiersz jako ikona. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat
© 2007 - 2024 nakanapie.pl