Podręcznik poświęcony zagadnieniom turystyki krajowej i międzynarodowej. Publikacja przeznaczona dla:uczniów szkół turystyczno-hotelarskich, studentów kierunków związanych z turystyką, kandydatów na pilotów wycieczek kandydatów na przewodników turystycznych, pracowników sektora turystycznego, pracowników administracji publicznej, od których zależy rozwój turystyki w Polsce. Spis treści: OD AUTORKII. POJĘCIA I DEFINICJE 1.1. Pojęcie turystyki 1.1.1. Turystyka jako zjawisko 1.1.2. Turystyka a hierarchia potrzeb człowieka, jego czas wolny i praca 1.1.3. Aktualnie obowiązujące definicje turystyki i turysty 1.1.4. Ruch turystyczny 1.1.5. Gospodarka turystyczna 1.1.6. Produkt turystyczny 1.1.7. Zagospodarowanie turystyczne 1.1.8. Infrastruktura turystyczna i urządzenia turystyczne 1.2. Usługi turystyczne 1.2.1. Obsługa ruchu turystycznego 1.2.2. Walory (zasoby) turystyczne 1.3 Turystyka zrównoważona II. ZARYS HISTORII TURYSTYKI 2.1. Turystyka na świecie 2.2. Turystka w Polsce III. POTRZEBY I MOTYWY UPRAWIANIA TURYSTYKI 3.1 Potrzeby 3.2. Motywy, motywacja 3.3. Podróże Polaków w statystyce 3.4. Uczestnictwo Polaków w turystyce 3.4.1. Uczestnictwo dzieci w turystyce IV. UWARUNKOWANIA ROZWOJU TURYSTYKI 4.1. Czynniki wpływające na rozwój turystyki 4.2. Uwarunkowania i przesłanki społeczno-ekonomiczne, geograficzno-przyrodnicze, polityczne, kadrowe 4.2.1. Przesłanki społeczno-ekonomiczne 4.2.2. Związki turystyki z ogniwami życia społeczno-gospodarczego 4.2.3. Przesłanki geograficzno-przyrodnicze 4.2.4. Przesłanki polityczne 4.2.5. Przesłanki kadrowe 4.3. Trendy w turystyce 4.3.1. Modele zachowań obserwowanych w badaniach różnych organizacji turystycznych 4.3.2. Trendy globalne w turystyce międzynarodowej 4.3.3. Wskazania dla przyszłości ruchu turystycznego 4.4. Organizacja turystyki w Polsce i na świecie 4.4.1. Podmioty polityki turystycznej 4.4.2. Narodowe organizacje turystyczne w Europie 4.4.3. Organizacje turystyki w Polsce 4.5 Ochrona prawna konsumentów produktu turystycznego V. ROLA TURYSTYKI W ŻYCIU GOSPODARCZYM KRAJU 5.1. Pojęcia występujące w gospodarce turystycznej 5.2. Znaczenie rozwoju turystyki dla gospodarki państwa 5.3. Wpływ turystyki na gospodarkę lokalną 5.3.1. Możliwości rozwoju ekonomicznego przez turystykę społeczności lokalnych na obszarach chronionych 5.4. Sezonowość turystyki VI. FUNKCJE I DYSFUNKCJE TURYSTYKI 6.1. Funkcje turystyki 6.2. Dysfunkcje współczesnej turystyki VII. CHARAKTERYSTYKA PODSTAWOWYCH RODZAJÓW I FORM RUCHU TURYSTYCZNEGO 6.1. Formy turystyki 6.2. Kryteria podziału turystyki 6.3. Rodzaje turystyki 6.3.1. Turystyka krajoznawcza 6.3.2. Turystyka kwalifikowana - specjalistyczna VIII. AKTYWNOŚĆ TURYSTYCZNA LUDNOŚCIIX. TURYSTYKA JAKO PRZEDMIOT BADAŃ NAUKOWYCHLITERATURA