Przedmiotem niniejszej pracy jest środowisko artystów plastyków i życie artystyczne na określonym obszarze Polski, w jej powojennych granicach. Pomimo zna-nej mi dyskusji na temat zasadności i poprawności stosowanych pojęć – na określenietego terytorium posługiwać się będę wymiennie nazwami „Śląsk Opolski” i „Opol-szczyzna”3, nie dysponujemy bowiem lepszymi nazwami określającymi tę częśćŚląska (w przeważającej mierze – Górnego, choć z powiatami dolnośląskimi), która w 1950 roku została wydzielona jako samodzielne województwo opolskie.
Celem badań było zarówno ustalenie faktów historycznych – okazuje się bo-wiem, że popularnie powtarzane wersje historii tego niewielkiego kręgu nie są wolneod przemilczeń i błędów faktograficznych – jak i określenie najważniejszych czynni-ków, które wpłynęły na kształt omawianego środowiska, a także podjęcie próby jegooceny artystycznej i miejsca na artystycznej mapie Polski. Nierozerwalnie wiązałosię to z próbą zdefiniowania i sportretowania polskiej prowincji artystycznej. (Wstęp)
Celem badań było zarówno ustalenie faktów historycznych – okazuje się bo-wiem, że popularnie powtarzane wersje historii tego niewielkiego kręgu nie są wolneod przemilczeń i błędów faktograficznych – jak i określenie najważniejszych czynni-ków, które wpłynęły na kształt omawianego środowiska, a także podjęcie próby jegooceny artystycznej i miejsca na artystycznej mapie Polski. Nierozerwalnie wiązałosię to z próbą zdefiniowania i sportretowania polskiej prowincji artystycznej. (Wstęp)