Obecne wydanie podręcznika zostało zmienione w stosunku do poprzednich edycji z lat 1995-2001. Praca została znacznie poszerzona i uzupełniona o dwa nowe rozdziały i kilka podrozdziałów. Wprowadzono nowe przykłady i zadania. W stosunku do pierwszych wydań zamieściliśmy okna dialogowe z Excela, które umożliwiają prześledzenie wykorzystania wybranych funkcji statystycznych, i dodaliśmy najczęściej wykorzystywane tablice statystyczne dla zajęć przeprowadzonych metodą tradycyjną poza laboratorium komputerowym.Prezentowany podręcznik nie jest tylko zbiorem zadań z przedmiotu statystyka wykładanego w akademiach ekonomicznych. Został przygotowany z uwzględnieniem ostatnich zmian w programach kształcenia oraz współczesnego rozwoju informatyki. Mikrokomputeryzacja umożliwia redukcję czasu na pracochłonne niegdyś obliczenia do niezbędnego minimum. Wprowadzenie komputerów do obsługi procesu dydaktycznego ma wpływ także na zmiany w zakresie programu wykładu. W dużo większym zakresie niż poprzednio można uwzględnić pewne zagadnienia, na które w okresie przedkomputerowym nie było czasu. W miarę bowiem redukowania liczby godzin na statystykę w wyższych szkołach ekonomicznych kilka lat temu, zmuszeni byliśmy ograniczyć metody graficzne, badanie przyczynowości zjawisk gospodarczych oraz niektóre bardziej pracochłonne procedury w analizie dynamiki. Teraz, dzięki komputeryzacji zajęć ze statystki, możemy poświęcić więcej uwagi metodom graficznym, analizie wariancji czy też pogłębionej analizie szeregów czasowych. Możemy także uczyć studentów posługiwania się pakietami statystycznymi.