Książka Guy Deborda, jednego z założycieli Międzynarodówki Sytuacjonistycznej, ukazała się w 1967 roku, zapowiadając rewoltę, która wstrząsnęła Francją w maju 1968 roku, a następnie ogarnęła inne kraje. Oficjalna krytyka usiłowała tę książkę przemilczeć, ale cytaty zaczerpnięte ze Społeczeństwa spektaklu pojawiły się na tysiącach plakatów i graffiti, jak również w niezliczonych ulotkach i broszurach, zakłócających spokój publiczny. Rewolucjoniści uznali książkę Deborda za najważniejsze dzieło radykalnej krytyki społecznej od czasu Kapitału Karola Marksa . Autor analizuje nowoczesne formy alienacji, urzeczowienia i władzy, tropiąc je w polityce i kulturze, w wolnorynkowym kapitalizmie i w socjalistycznej biurokracji, w dominującej organizacji przestrzeni i w narzucanych formach odczuwania czasu. Debord na wiele lat przed narodzinami ruchu alterglobalistycznego ukazał za pomocą pojęcia `spektaklu` represyjną jedność współczesnego świata i przeprowadził jego całościową, bezwzględną krytykę. W 1988 roku Debord podjął się opisu późniejszej ewolucji spektakularnego społeczeństwa. Przenikliwych i mistrzowsko napisanych Rozważań o społeczeństwie spektaklu zlekceważyć nie sposób: od dwudziestu lat bez mała nikt nie umyka jej złowieszczym konkluzjom.