Satysfakcja z pracy

Norbert G. Pikuła, Katarzyna Jagielska, Joanna M. Łukasik
Satysfakcja z pracy
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie

Opis

Monografia dotyczy aktualnych i ważnych zagadnień związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi i ma charakter teoretyczno-badawczy. Autorzy dokonali diagnozy oraz pogłębionej analizy psychospołecznych uwarunkowań funkcjonowania osób w miejscu pracy.

W literaturze pedagogicznej, psychologicznej, socjologicznej czy z zakresu zarządzania istnieją liczne badania, dostępne diagnozy dotyczące psychospołecznych uwarunkowań funkcjonowania osób w miejscu pracy w różnych obszarach rzeczywistości społecznej i zawodowej. W niniejszej publikacji skoncentrowano się na odczuwaniu satysfakcji dwóch grup zawodowych, zaliczanych do zawodów zaufania społecznego: nauczycieli i policjantów. Wybrano te dwie grupy zawodowe, ponieważ uznano, że to one w decydujący sposób oddziałują na społeczeństwo w odniesieniu do jego funkcjonowania zarówno w teraźniejszości, jak i przyszłości, w poczuciu bezpieczeństwa egzystencjalnego, życiowego, a także w perspektywie rozwoju i zmiany, zagwarantowanej przez samą istotę procesu edukacji. Nauczyciele i policjanci szczególnie troszczą się o społeczeństwo, o obywateli, wynika to bowiem z samej istoty i misji wykonywanego przez nich zawodu [...]

Książka składa się z sześciu głównych rozdziałów, opatrzonych, jak przystało dla tego typu publikacji, „Wstępem” i „Podsumowaniem. Satysfakcja z pracy – rekomendacje do zarządzania zasobami ludzkimi”. Rozdział pierwszy dedykowano zagadnieniu satysfakcji z pracy. Odniesiono się w nim między innymi do definicyjnego ujęcia tej kategorii, modeli satysfakcji zawodowej oraz determinant. W rozdziale drugim skoncentrowano się na opisie kategorii resilience. Wyjaśniono w nim etymologię tego terminu, jego definicyjne ujęcia, przedstawiono pojęcia powiązane z koncepcją resilience oraz zaprezentowano krótkie odniesienie do badań. Następnie omówiono pojęcie samooceny, jej wymiary oraz badania dotyczące zawodu nauczyciela. Nawiązano również do zagadnienia umiejscowienia kontroli (LOC), zaprezentowano definicje, typy i wskazano na znaczenie dla rozwoju człowieka.

Rozdział piąty zawiera metodologiczne założenia przeprowadzonych badań. Badania zrealizowano w paradygmacie ilościowym. Zgodnie z zasadami projektu badawczego dla tego paradygmatu określono przedmiot, cele badań, problemy badawcze, hipotezy, a także scharakteryzowano metody i narzędzia badawcze, a także przebieg badań i badane grupy. W kolejnych trzech rozdziałach (4–6) zaprezentowano relacje z badań zgodnie z przyjętą chronologią za­łożeń i opisów teoretycznych oraz założeń projektu ujętych w opisie metodologicznym. W podsumowaniu zaakcentowano znaczenie badań nad satysfakcją zawodową pracowników zawodów zaufania społecznego dla efektywnego zarządzania kapitałem ludzkim na rzecz podnoszenia jakości życia i pracy osób wykonujących zawód nauczyciela i policjanta.







Wstęp

Rozdział 1
Satysfakcja z pracy w perspektywie badań interdyscyplinarnych

1.1. Satysfakcja z pracy w ujęciu definicyjnym
1.2. Modele satysfakcji z pracy
1.3. Czynniki warunkujące satysfakcję z pracy

Rozdział 2
Resilience w badaniach nad satysfakcją z pracy

2.1. Etymologia i definicyjne ujęcie terminu resilience
2.2. Kluczowe czynniki definiujące resilience
2.3. Znaczenie resilience w pracy przedstawicieli zawodów zaufania społecznego

Rozdział 3
Samoocena jako komponent odczuwania satysfakcji z pracy

3.1. Definicje i struktura samooceny w świetle literatury przedmiotu
3.2. Rodzaje samooceny i ich znaczenie w budowaniu wartości człowieka
3.3. Funkcje i wymiary samooceny w odniesieniu do pracy człowieka

Rozdział 4
Umiejscowienie kontroli w perspektywie badań nad satysfakcją zawodową

4.1. Umiejscowienie kontroli w ujęciu definicyjnym i czynniki je warunkujące
4.2. Umiejscowienie kontroli a funkcjonowanie człowieka
4.3. Umiejscowienie kontroli a specyfika funkcjonowania pracowników zawodów zaufania społecznego

Rozdział 5
Założenia metodologiczne badań

5.1. Cele badań
5.2. Problemy badawcze i hipotezy badawcze
5.3. Charakterystyka zastosowanych metod, technik i narzędzi
5.4. Metody analizy danych
5.5. Procedura przeprowadzania badań
5.6. Charakterystyka badanej grupy

Rozdział 6
Satysfakcja z pracy pracowników zawodów zaufania społecznego w świetle badań własnych

6.1. Satysfakcja z pracy a resilience nauczycieli
6.2. Satysfakcja z pracy a samoocena nauczycieli
6.3. Satysfakcja z pracy policjantów a umiejscowienie kontroli
6.4. Implikacje do badań społecznych i praktyki edukacyjnej

Podsumowanie. Satysfakcja z pracy – rekomendacje do zarządzania zasobami ludzkimi

Bibliografia

Spis tabel i rysunków

Data wydania: 2024-12-12
ISBN: 978-83-8294-370-2, 9788382943702
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza IMPULS
Stron: 204
dodana przez: oficynaIMPULS

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Czy ja dobrze widzę, że znasz książkę Satysfakcja z pracy? Koniecznie daj znać, co o niej myślisz w recenzji!
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Cytaty z książki

O nie! Książka Satysfakcja z pracy. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat
© 2007 - 2025 nakanapie.pl