Wychowywanie to skomplikowany proces, w który jest zaangażowanych wiele podmiotów. Począwszy od członków najbliższej rodziny, nauczycieli, wychowawców, przyjaciół i znajomych, a skończywszy na wielu osobach wchodzących w życie dzieci i młodzieży drogą kontaktów społecznych oraz drogą mediów. Wszyscy oni przyczyniają się do jakości skutków tego procesu, zarówno w aspekcie pozytywnym, jak i negatywnym. Jeśli uwzględnimy złożoność, a zarazem zmienność otoczenia systemu wychowywania, musimy uświadomić sobie ogromny zakres trudności związanych z możliwością projektowania i wdrażania działań wychowawczych o jak największej skuteczności, przy czym owa skuteczność to - ogólnie ujmując - humanizacja życia młodego pokolenia. Stąd jednym z ważnych problemów w obszarze wychowywania jest wykształcanie w dzieciach i młodzieży zespołu zasad moralnych, których przestrzeganie - nie z nakazu, ale z własnego przekonania i wyboru - umożliwi ową humanizację.