W wyniku przemian ustrojowych jakie dokonały się i dokonują w Polsce po 1989 roku, gminy stały się równoprawnym podmiotem gospodarczym rynku. Koniecznym warunkiem poprawnego funkcjonowania gminy w nowych warunkach stało się efektywne wykorzystanie zasobów rzeczowych, finansowych i kadrowych na rzecz interesów społeczności lokalnej. W nowych uwarunkowaniach, gminy nie mogą ograniczyć się do tradycyjnych form dostarczyciela usług publicznych społecznościom lokalnym, lecz muszą stać się prężnym, elastycznym podmiotem gospodarczym, biorącym udział w globalnym współzawodnictwie o rozwój. Zmuszone były wprowadzić zmiany w zarządzaniu i organizacji pracy, służące podniesieniu ich konkurencyjności. Wybrane aspekty funkcjonowania gminy w zmieniających się uwarunkowaniach stały się przedmiotem niniejszego opracowania. W pracy przedstawiono specyfikę gminy, jako podmiotu rynkowego, scharakteryzowano jej otoczenie, produkt oraz odbiorców. Ukazano także wybrane aspekty zarządzania gminą, w tym: zarządzanie strategiczne, zarządzanie jakością, działania marketingowe i wizualizacyjne, oraz etyczne wyzwania dla samorządów. Książka przeznaczona jest dla studentów wydziałów zarządzania i administracji. Jest również niezbędną lekturą dla kadry samorządowej.