Zagadnienia rynku są jednym z ważniejszych wątków dyskursu nad współczesną edukacją polską i światową. Przy całej różnorodności podejmowanej problematyki, główną uwagę poświęcono szybkiemu tempu zachodzących zmian, wzrostowi konsumeryzmu, zagrożeniom demokratyzacji życia i dostępu do edukacji, pojawieniu się niekorzystnych napięć w tradycyjnych obszarach edukacji oraz pracy i zatrudnienia. Jednocześnie odnotowano pierwsze tendencje, widoczne zarówno w wymiarze jednostkowym, jak i społecznym, przezwyciężania niekorzystnych zjawisk.
Artykuły w niniejszej publikacji podzielono na pięć części. W pierwszej części opisano zagadnienia edukacji w kontekście pracy i bezrobocia. Druga część podejmuje problematykę neoliberalnej polityki oświatowej. W trzeciej części znajdują się artykuły dotyczące dokształcania się, doskonalenia zawodowego oraz edukacji dorosłych. Kolejna część książki dotyczy problemów konstruowania społecznej i indywidualnej tożsamości w kulturze neoliberalnej. W ostatniej, piątej części, Czytelnik może zapoznać się z tematem pracy w odniesieniu do rynku zatrudnienia.
Cała książka utrzymana jest w kontekście krytycznym i może stanowić zaproszenie do społecznej debaty na temat rynku, kultury neoliberalnej a edukacji. Adresatami prezentowanego tomu są studenci kierunków pedagogicznych i socjologicznych, kadra naukowa, pracownicy administracji szkolnej oraz urzędów pracy.