W monografii podjęto próbę wszechstronnego, tj. prawnokarnego i kryminologicznego spojrzenia na kryminologiczną kategorię rozboju - rozboju drogowego. W tym celu niezbędne było zebranie i przeanalizowanie materiału na tyle reprezentatywnego, aby wypływające z badań empirycznych wnioski mogły być wykorzystane chociażby w polityce karnej organów wymiaru sprawiedliwości. Przyjęto zatem jako podstawowy wskaźnik tereny administracyjne województw, przez które przebiegają główne trasy komunikacyjne kraju. Dzięki takiemu podejściu uniknięto komplikacji wynikających ze zmian struktury terytorialnej państwa. Stąd też pomimo zmniejszenia liczby województw z 49 na 16 i zmiany granic tych z województw, które pozostały, obszar badawczy nie uległ zmianie. Materiał badawczy stanowiły statystyki policyjne, raporty dotyczące stanu bezpieczeństwa opracowywane przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, akta spraw karnych, orzecznictwo Sądu Najwyższego, a także literatura przedmiotu.