Proces tworzenia się społeczeństwa obywatelskiego w Polsce został zainicjowany wraz ze zmianą systemową, zapoczątkowaną w roku 1989. Jednak spośród szeregu reform i zmian o charakterze politycznym, gospodarczym, społecznym oraz kulturowo-ideologicznym, przemiany w obrębie świadomości społecznej są z reguły najwolniejsze i szczególnie trudne do osiągnięcia. Nie wystarczy przecież stworzyć możliwości powszechnego udziału społeczeństwa w procedurach demokratycznych. Trzeba jeszcze sprawi, aby społeczeństwo (a przynajmniej jego zdecydowana większość), chciało z tych możliwości skorzystać.Główny nurt artykułów zawartych w niniejszej książce koncentruje się wokół następujących problemów:- dylematu wyboru systemu wyborczego,- system wyborczy jako narzędzie manipulacji wyborczej,- sposobów wyboru przedstawicieli organów władzy,- procedury wyborcze a legitymizacja władzy,- uczestnictwo w wyborach,- kształtowania preferencji wyborczych,- budowa lojalności wyborców,- frekwencja wyborcza a społeczna legitymizacja,- relacje pomiędzy państwem a społeczeństwem obywatelskim,- przyczyny rozwoju społeczeństwa obywatelskiego,- grupy nacisku a konflikty społeczne,- public relations a wizerunek medialny,- kreacja wizerunku podmiotu politycznego.