Co to jest reprezentacja? Co to znaczy, gdy mówimy, że polityk reprezentuje obywateli we władzach? Jak obywatele mogą być reprezentowani poza państwem narodowym?
To tylko niektóre pytania, na jakie odpowiadają Mónica Brito Vieira i David Runciman, wyjaśniając dlaczego reprezentację należy postrzegać jako jedno z kluczowych pojęć nowoczesnej polityki. Część pierwsza niniejszej książki analizuje historyczne korzenie pojęcia reprezentacji od jego początków w starożytnym Rzymie aż do roli, jaką odegrało w rewolucyjnych przedsięwzięciach politycznych świata nowożytnego. W części drugiej autorzy przyglądają się różnym odmianom reprezentacji – funkcjonującym w prawie i w polityce. Natomiast część ostatnia odnosi się do kwestii, jak pojęcie reprezentacji może nam pomóc w kreatywnym myśleniu o obecnych i przyszłych wyzwaniach stojących przed światem.
Zbyt często traktuje się reprezentację jako ideę wtórną lub pojęcie określające inne – jak w przypadku „demokracji reprezentatywnej”. Teza książki głosi, że należy raczej odwrócić kolejność. Prawie we wszystkich sferach naszego życia politycznego widzimy, że to właśnie reprezentacja jest ideą, na której się ono opiera. Przeanalizowanie reprezentacji jako samoistnej kategorii jest bardzo ważne dla wiedzy o tym, jak funkcjonuje oraz jak mogłaby inaczej funkcjonować, demokracja.
To tylko niektóre pytania, na jakie odpowiadają Mónica Brito Vieira i David Runciman, wyjaśniając dlaczego reprezentację należy postrzegać jako jedno z kluczowych pojęć nowoczesnej polityki. Część pierwsza niniejszej książki analizuje historyczne korzenie pojęcia reprezentacji od jego początków w starożytnym Rzymie aż do roli, jaką odegrało w rewolucyjnych przedsięwzięciach politycznych świata nowożytnego. W części drugiej autorzy przyglądają się różnym odmianom reprezentacji – funkcjonującym w prawie i w polityce. Natomiast część ostatnia odnosi się do kwestii, jak pojęcie reprezentacji może nam pomóc w kreatywnym myśleniu o obecnych i przyszłych wyzwaniach stojących przed światem.
Zbyt często traktuje się reprezentację jako ideę wtórną lub pojęcie określające inne – jak w przypadku „demokracji reprezentatywnej”. Teza książki głosi, że należy raczej odwrócić kolejność. Prawie we wszystkich sferach naszego życia politycznego widzimy, że to właśnie reprezentacja jest ideą, na której się ono opiera. Przeanalizowanie reprezentacji jako samoistnej kategorii jest bardzo ważne dla wiedzy o tym, jak funkcjonuje oraz jak mogłaby inaczej funkcjonować, demokracja.