Spis treści Przedmowa Wstęp Rozdział 1. Reportaż jako forma komunikacji i przedmiot badań 1.1. Od prozy dokumentarnej do reportażu 1.2. Rozwój polskiego reportażu 1.3. Twórczość Ryszarda Kapuścińskiego na tle polskiego reportażu 1.4. Reportaże Ryszarda Kapuścińskiego jako przedmiot badań 1.5. Reportaż formą komunikacji społecznej Rozdział 2. Reportaż jako źródło wiedzy o społeczeństwie i kulturze 2.1. Definicja i zakres pojęcia „kultura\" 2.2. Sposób przedstawienia rzeczywistości w reportażu literackim 2.2.1. Socjologiczne i antropologiczne aspekty reportażu Ryszarda Kapuścińskiego 2.2.2. Reporter a badacz kultury 2.2.3. Rzeczywistość a kształt artystyczny reportażu literackiego 2.3. Dzieło literackie - reportaż jako przedmiot analizy socjologicznej 2.4. Pola badawcze twórczości Ryszarda Kapuścińskiego 2.4.1. Reportaż 2.4.2. Reporter 2.4.3. Czytelnik Rozdział 3. Kulturowe obszary penetracji Ryszarda Kapuścińskiego 3.1. Elementy innych kultur w reportażach Ryszarda Kapuścińskiego 3.2. Reporterski opis wytworów kulturowych 3.2.1. Wydarzenia historyczne 3.2.2. Władza i system organizacji 3.2.3. Postacie, działalność jednostek i grup 3.2.4. Obyczaje i wierzenia 3.2.5. Miejsca i budowle 3.2.6. Inne wytwory kulturowe 3.3. Stany psychospołeczne mieszkańców różnych obszarów Afryki i Azji 3.3.1. Struktury myślenia 3.3.2. Postawy wobec własnej i obcej grupy etnicznej 3.3.3. Reakcje uczuciowe, wizje przeszłości i przyszłości 3.4. Wartości w kulturach Afryki i Azji Rozdział 4. Proces komunikacji między reporterem i czytelnikiem 4.1. Charakterystyka badanej grupy czytelników 4.2. Inna kultura w kręgu zainteresowania reportera i czytelnika 4.3. Intencje reportera i oczekiwania czytelników 4.4. Proces poznawania społeczeństw i ich kultur 4.5. Sposób opisywania i „odczytanie\" elementów innej kultury 4.6. Emocje i przeżycia Zakończenie Bibliografia Aneks Summary Resume Zusammenfassung