Nowoczesny w treści i formie podręcznik akademicki, syntetycznie ujmuje najważniejsze zagadnienia psychologii rozwojowej, klinicznej i wychowawczej, jest także swego rodzaju kompendium wiedzy na temat rozwoju. Autorzy ? wybitni uczeni amerykańscy ? wychodzą od omówienia najważniejszych teorii rozwoju i metodologii, by kolejno przedstawić: rozwój biologiczny i fizyczny (genetyka, okres prenatalny, rozwój motoryczny), rozwój poznawczy (sensoryczny i percepcyjny, poznanie i myślenie, przetwarzanie informacji, uczenie się i pamięć, inteligencja, rozwój językowy), rozwój społeczny i rozwój osobowości. W podstawowy nurt rozważań wpleciono wątki rozszerzające (ciekawe badania nad czynnikami rozwoju, metody badań, odniesienia do praktyki) ? ten materiał empiryczny ilustruje omawiane prawidłowości ogólne. W nowym zmienionym wydaniu książki uwzględniono ostatnie osiągnięcia tej dyscypliny wiedzy ? zaprezentowano ważne koncepcje i badania, rozszerzono wiadomości o środowiskowym kontekście rozwoju dziecka (roli rodziny i innych instytucji czy grup), pokazano więcej praktycznych zastosowań wiedzy psychologicznej. Rozdziały zaczynają się od pobudzających zainteresowanie czytelnika wprowadzeń ? informacji (np. o sklonowaniu owcy Dolly), a kończą się schematami podsumowującymi najważniejsze treści.