Książka jest poświęcona relacjom między przedsiębiorcami a inwestorami na prywatnym i publicznym rynku kapitałowym, opisuje znaczenie cech założycieli firm dla decyzji inwestycyjnych inwestorów oraz sposoby kształtowania ładu korporacyjnego.
W publikacji przedstawiono:
- ewolucję poglądów na temat relacji między przedsiębiorcami a inwestorami,
- charakterystyki przedsiębiorców wiązane z sukcesem ich firm,
- sposoby zaspokajania potrzeb kapitałowych małych firm,
- sposoby działania inwestorów rynku prywatnego: aniołów biznesu i funduszy VC/PE,
- przebieg pierwszej oferty publicznej akcji (IPO),
- ład korporacyjny w spółkach z udziałem inwestorów,
- wyniki badania prywatnego rynku kapitałowego (aniołów biznesu i funduszy VC/PE) w Polsce: kryteria inwestycyjne, w tym znaczenie kwalifikacji przedsiębiorców i ich zespołów, kształtowanie ładu korporacyjnego, pomoc inwestorów w rozwijaniu firm przez ich założycieli.
- wyniki badania pierwszych ofert publicznych (IPO) spółek przedsiębiorców na GPW. Zaproponowano modele wyjaśniające: ustalenie ceny emisyjnej i stopy zwrotu na koniec pierwszego dnia obrotu. W modelach uwzględniono: charakterystykę przedsiębiorców, ład korporacyjny, cechy spółek i ich wyniki finansowe, cechy pośredników (oferujących akcje i audytorów sprawozdania finansowego), koniunkturę giełdową.