W książce przedstawiono niezwykle doniosłą teoretycznie i praktycznie problematykę pojęcia utworu w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. W kontekście pytania o granice prawnoautorskiej ochrony zaprezentowano też problem integracji metody prawniczej z innymi naukami. Utwór jako instytucja prawna omówiony został z różnych perspektyw dyscyplinarnych. Czytelnik znajdzie tu pogłębioną prezentację przedmiotu prawa autorskiego w tradycyjnym ujęciu prawno-dogmatycznym, a dodatkowo w ujęciu lingwistycznym, filozoficznym, psychologicznym, ekonomicznym, a także z perspektywy nowej dyscypliny kognitywnej, jaką jest neuroestetyka. Przedstawiono również zorientowaną ontologicznie kognitywną koncepcję utworu. Ciekawy fragment pracy stanowią rozważania dotyczące metod obiektywizacji poznania sądowego w sporach o prawa autorskie. Publikacja jest adresowana do przedstawicieli nauki prawa, a także do praktyków. Będzie pomocnym źródłem dla studentów studiów prawniczych i innych kierunków, w szczególności zainteresowanych inter-, multi- i transdycyplinarnymi badaniami nad prawem.