"Decydujący o rozwoju polskiego lotnictwa wojskowego Szef Departamentu Aeronautyki Ministerstwa Spraw Wojskowych płk Ludomił Rayski, dążył do stworzenia polskiego lotnictwa bombowego, które znajdowało się u nas dopiero w powijakach. Było ono wyposażone w niezbyt nadające się do tego celu, dość powolne, samoloty Farman F.68 Goliath i Fokker F.VIIB/3m. Zgodnie z wyznawaną wówczas na świecie teorią gen. Douheta uzupełnieniem do bombowców winien być dwusilnikowy wielozadaniowy samolot pościgowy, służący także do dalekiego rozpoznania oraz do ataków na cele naziemne z lotu nurkowego lub szturmowego. Koncepcja bombowca została sformułowana dopiero po zawodach Challenge 1934, czyli wczesną jesienią 1934 r. Natomiast sprawa samolotu myśliwskiego, a raczej pościgowego była jeszcze nie do końca sprecyzowana." Autor Andrzej Glass, znany historyk polskiego lotnictwa, w kolejnym zeszycie z serii Polskie Konstrukcje Lotnicze przedstawia prototypowe samoloty PZL. 38 ?Wilk? i PZL.50 ?Jastrząb? oraz niezrealizowane projekty samolotów PZL. 48 ?Lampart?, PZL. 33, PZL. 39, PZL. 45 ?Sokół?, PZL. 54 ?Ryś? i PZL. 55. Historia ich powstawania i rozwoju uzupełniona jest zdjęciami i ilustracjami. Cennym uzupełnieniem całości są plany modelarskie w skali 1:72.