* \"Rozprawa (...) ma charakter całkowicie nowatorski, stanowi pierwsze, kompleksowe opracowanie na temat roli współczesnych sadów w systemie prawa stanowionego (...). Zawiera dojrzała analize istoty prawa sedziowskiego w polskim systemie prawnym. Analiza koncentruje sie na specyfice prawa administracyjnego i modelu wymierzania sprawiedliwosci przez polskie sady administracyjne, jednakze sformułowane tezy maja znacznie szerszy wymiar, gdyz dotycza ogólnie roli współczesnych sadów w polskim systemie prawnym. (...) Rozprawa jest waznym wkładem w dorobek polskiej doktryny i liczacym sie głosem w ogólnoeuropejskiej dyskusji nad rola sadownictwa w jednoczacej sie Europie\". z recenzji prof. zw. dr. hab. Jana Szreniawskiego * \"Autorka (...) pyta (...): czy sedzia jest tylko ustami ustawy, czy tez ma twórczy wkład w jej odczytanie. (...) Opisuje nie tylko zapotrzebowanie na aktywna rola sedziego orzekajacego na podstawie wadliwie napisanej ustawy, ale dostrzega równiez wartosc takiego wkładu sedziego - tworzenie prawa sedziowskiego w toku stosowania lex stanowi realizacje przez sady obowiazku odkrywania ius. (...) Prawo sedziowskie nie jest ani patologia wymiaru sprawiedliwosci, ani wyłacznie konsekwencja niedoskonałosci ustawodawstwa - ale naturalnym i nieodłacznym składnikiem orzecznictwa niezawisłych sadów. Wykazanie trafnosci tej własnie mysli uwazam osobiscie za najwieksza wartosc recenzowanej ksiazki. Warsztat badawczy jest najwyzszej próby, co czyni z tej publikacji znaczaca pozycje na rynku wydawniczym i w kazdej szanujacej sie bibliotece prawniczej\". z recenzji prof. dr. hab. Wiesława Kisiela SPIS TREŚCI: Wprowadzenie s.27 Rozdział I Zagadnienia Ogolne s.47 1. Podstawowe pojęcia 2. Prawo sedziowskie w różnych systemach prawnych 3. Przyczyny istnienia prawa sedziowskiego 4. Prawo sedziowskie w poglądach polskiej doktryny i orzecznictwa Rozdział II Prawo sędziowskie sensu stricto, czyli twórcze odkrywanie prawa przez sądy administracyjne s.173 1. Prawo sedziowskie a pojecie prawa oraz relacja między stanowieniem i stosowaniem prawa 2. Prawo sedziowskie a Konstytucja RP 3. Prawo sedziowskie a specyfika prawa administracyjnego i sądów administracyjnych 4. Źródła kreatywności sędziowskiej sądów administracyjnych 5. Wkład prawa sędziowskiego sądów administracyjnych w tworzenie podstaw systemu prawa administracyjnego 6. Podsumowanie Rozdzaił III Prawo sędziowskie sensu largo, czyli precedensowy charakter orzecznictwa sądowoadministracyjnego s.450 1. Precedensowy charakter orzecznictw-uwagi wstepne 2. Precedensy de iure, czyli formalna moc wiążąca orzeczeń sądów administracyjnych 3. Precedensy wiążące de facto (swoiste, miękkie) 4. Mechanizm stosowania precedensów w orzecznictwie sądowoadministracyjnym 5. Prawo sędziowskie a jednolitość orzecznictwa sądowego 6. Czynniki wzmacniające prawo sędziowskie sensu largo, czyli skłaniające do przestrzegania precedensów de iure i de facto 7. Podsumowanie Rozdział IV Inne sądowoadministracyjne funkcje prawodawcze oraz prawo sędziowskie innych sądów w prawie administracyjnym s.566 1.Inne funkcje prawodawcze sądów administracyjnych 2. Prawo sędziowskie Trybunału Konstytucyjnego a prawo administracyjne 3. Prawo sędziowskie Sądu Najwyższego i innych sądów 4. Prawo sędziowskie ETS a polskie prawo administracyjne Rozdział V Prawo sędziowskie w ujęciu oceniająco-postulatywnym s.669 1. Prawo sędziowskie jako źródło prawa administracyjnego 2. Zalety i wady prawa administracyjnego 3. Granice prawa sędziowskiego 4. Kontrola przestrzegania granic prawa sędziowskiego 5. Postulaty ogolne oraz wnioski de lege ferenda 6. Zakończenie Bibliografia s.807