W tomie trzecim serii Zarys Prawa Własności Intelektualnej, zebrano poglądy i opinie doktryny na temat aktualnego stanu prawnego dotyczącego praw pokrewnych. Prawa pokrewne, jako grupa praw wyłącznych wyodrębniona w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych, bardzo rzadko bywa przedmiotem kompleksowego opracowania. Warto zauważyć, że od czasu wprowadzenia praw pokrewnych w obowiązującej ustawie nastąpiło wiele zmian, w szczególności jeśli chodzi o zakres ochrony. Na gruncie stosowania przepisów dotyczących praw pokrewnych, powstaje szereg zagadnień praktycznych, związanych chociażby z określeniem przedmiotu czy podmiotu ochrony. Zgodnie z założeniem całej serii Zarys Prawa Własności Intelektualnej, zamiarem redaktorów nie jest przedstawianie kompleksowo podstawowych zagadnień, w tym wypadku dotyczących praw pokrewnych, ale wybranie tych najciekawszych i najbardziej aktualnych. W poszczególnych rozdziałach tomu trzeciego poświęcono wiele uwagi prawom artystów wykonawców, w prawie międzynarodowym i polskim, wyodrębniono zagadnienie artystycznego wykonania jako przedmiotu prawa oraz uzupełniono rozważania czysto prawnicze o problematykę wykonawcy dzieła muzycznego z perspektywy metod badawczych filozoficznej estetyki i muzykologii historycznej. W związku z aktualnymi zmianami, jeśli chodzi o krajobraz medialny (w szczególności mediów cyfrowych) omówiono prawa do nadań programów radiowych i telewizyjnych. W kontekście rozwoju sektora audiowizualnego przedstawiono również kompleksowo problematykę praw do wideogramów. Rozdziały poświęcone poszczególnym wybranym prawom pokrewnym uzupełniono w szerszej perspektywie o analizę wybranych problemów prawnych czynności zbiorowego zarządzania prawami pokrewnymi, uwagi dotyczące wciąż żywo dyskutowanej kwestii przedłużania okresu ochrony praw pokrewnych oraz problematykę prawa prywatnego międzynarodowego w kontekście praw pokrewnych.