Czym właściwie jest wartość oraz na czym polega relacja między wartościami a przywiązaniem do wartości? Czy pojęcie wartości jest pojęciem filozoficznym w ogóle możliwym dziś jeszcze do zaakceptowania, czy też może publiczna dyskusja o wartościach jest beznadziejnie staromodna i nieadekwatna do stanu współczesnej świadomości filozoficznej? Czy pojęcie wartości może nadal pozostawać jednym z kluczowych pojęć nauk społecznych, skoro rozpoznane zostały trudności z jego operacjonalizacją na użytek badań empirycznych? Może byłoby lepiej zastąpić je innymi pojęciami, bardziej odpowiadającymi procedurom różnych kierunków badawczych, choćby takimi, jak: „postawa”, „praktyka” albo „kultura”? Na czym polega właściwie relacja między wartościami a normami, kategoriami używanymi często w taki sposób, jak gdyby były znaczeniowo równoważne?
Dla każdego, kto tym pytaniom poświęci nieco uwagi, jest oczywiste, że nie sposób na nie satysfakcjonująco odpowiedzieć pozostając w obrębie jednej dyscypliny. Hans Joas jest doskonale tego świadom i w poszukiwaniu odpowiedzi intelektualną inspirację znajduje zarówno u twórców socjologii, Émile‘a Durkheima, George‘a Herberta Meada i Georga Simmla, jak i u najwybitniejszych filozofów, którzy odcisnęli piętno na współczesnej myśli społecznej: Friedricha Nietzschego, Williama Jamesa, Maksa Schellera, Johna Deweya i Charlesa Tylora.
Dla każdego, kto tym pytaniom poświęci nieco uwagi, jest oczywiste, że nie sposób na nie satysfakcjonująco odpowiedzieć pozostając w obrębie jednej dyscypliny. Hans Joas jest doskonale tego świadom i w poszukiwaniu odpowiedzi intelektualną inspirację znajduje zarówno u twórców socjologii, Émile‘a Durkheima, George‘a Herberta Meada i Georga Simmla, jak i u najwybitniejszych filozofów, którzy odcisnęli piętno na współczesnej myśli społecznej: Friedricha Nietzschego, Williama Jamesa, Maksa Schellera, Johna Deweya i Charlesa Tylora.