Materiały Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Białystok 23-26 października 1997 r.
Spis treści
Jolanta Sztachelska – Dlaczego Hamlet a nie Faust. Motywy Goethańskie w twórczości H. Sienkiewicza
Bogdan Mazan – Motyw faustyczny w dramacie St. Rzewuskiego „Doktor Faustyna”
Renata Stachura – Motyw Wokulski – postać faustyczna?
Anna Janicka – „…Z punktu widzenia Małgosi”. Faust i kobiety
Tadeusz Linker – Faust lucyferyczny T. Micińskiego w dramacie „Koniec Wenety” i powieści „Xiądz Faust”
Krzysztof Biliński – Dramaty A. Szendlerowej – w poszukiwaniu młodopolskiego Fausta
Zbigniew Kaźmierczak – Nietzsche i Przybyszewski. Formy demoniczności sfery publicznej
Hanna Brzeska – Satanizacja człowieka. Obraz Szatana w „Dzieciach nędzy” St. Przybyszewskiego
Anna Wydrycka – Dwie dusze Fausta i młodopolskie sprzeczności
Barbara Sawicka-Lewczuk – Bunt i współczucie. „Mistrz Twardowski” L. Staffa
Jerzy S. Ossowski – Faustyczne dylematy „Balu u Salomona” K. I. Gałczyńskiego
Wiesław Rzońca – Motywy faustyczne w „Sonacie Belzebuba” Witakcego
Anna Kieżuń – „O Twardowskim” fantazja powieściowa J. Wołoszynowskiego
Adam Dziadek – „Śmieszny Faust warszawski…” – o wierszach A. Wata
Włodzimierz Próchnicki – Władza demonów
Sław Krzemień-Ojak – Goethe, Faust i Vincenz
Lidia Wiśniewska – Faust, cogito i Pan Cogito Herberta
Andrzej Stoff – Faust zagubiony. Nauka w literackiej wizji świata St. Lema
Małgorzata Frankiewicz – Fausta i Kołakowskiego rozmowy z diabłem. Próba analizy sytuacji egzystencji
Wanda Supa – Motywy faustyczne w „Piramidzie” L. Leonowa
Alicja Mazan – Wymiary doświadczenia faustycznego w „Fauście zwyciężonym” R. Brandstaettera
Katarzyna Sokołowska – Rozważania o kondycji dwudziestowiecznego Fausta na podstawie R. Brandstaettera „Fausta zwyciężonego”
Agnieszka Czajkowska – A. Kuśniewicza pakt z Mefistofelesem (Wokół faustycznych cytatów i paranteli)
Bogna Paprocka-Podlasiak – Motywy faustyczne w teatrze K. Lupy
Karolina Bauman – „Faust” J. W. Goethego jako materiał inscenizacyjny – refleksje po próbach w reżyserii J. Jarockiego
Katarzyna Taras – „Nie jest miło być rogaczem…”. „Sonata Belzebuba” Witakcego czy „Sonata b.” A. Dziuka?
Anna Podemska-Kałuża – „O Doktorze Faustusie” i „Fauście” na marginesie „Kartek wydartych z dziennika” T. Różewicza
Cezary Bałdyga – Samotność faustyczna bohaterów prozy T. Różewicza
Stefan Melkowski – Dwudziestowieczna powieść europejska w kręgu faustycznych problemów: M. Bułhakow „Mistrz i Małgorzata”, T. Mann „Doktor Faustus”, J. Iwaszkiewicz „Sława i Chwała”
Marcin Lul – Muzyczność, demonizm, świętość. O faustycznych opowiadaniach J. Iwaszkiewicza
Grzegorz Magnuszewski – Kilka uwag o A. Wata eseistycznej interpretacji faustyzmu
Jarosław Ławski – Życie i śmierć mitu. „Faust polski” między XIX a XXI wiekiem.
Spis treści
Jolanta Sztachelska – Dlaczego Hamlet a nie Faust. Motywy Goethańskie w twórczości H. Sienkiewicza
Bogdan Mazan – Motyw faustyczny w dramacie St. Rzewuskiego „Doktor Faustyna”
Renata Stachura – Motyw Wokulski – postać faustyczna?
Anna Janicka – „…Z punktu widzenia Małgosi”. Faust i kobiety
Tadeusz Linker – Faust lucyferyczny T. Micińskiego w dramacie „Koniec Wenety” i powieści „Xiądz Faust”
Krzysztof Biliński – Dramaty A. Szendlerowej – w poszukiwaniu młodopolskiego Fausta
Zbigniew Kaźmierczak – Nietzsche i Przybyszewski. Formy demoniczności sfery publicznej
Hanna Brzeska – Satanizacja człowieka. Obraz Szatana w „Dzieciach nędzy” St. Przybyszewskiego
Anna Wydrycka – Dwie dusze Fausta i młodopolskie sprzeczności
Barbara Sawicka-Lewczuk – Bunt i współczucie. „Mistrz Twardowski” L. Staffa
Jerzy S. Ossowski – Faustyczne dylematy „Balu u Salomona” K. I. Gałczyńskiego
Wiesław Rzońca – Motywy faustyczne w „Sonacie Belzebuba” Witakcego
Anna Kieżuń – „O Twardowskim” fantazja powieściowa J. Wołoszynowskiego
Adam Dziadek – „Śmieszny Faust warszawski…” – o wierszach A. Wata
Włodzimierz Próchnicki – Władza demonów
Sław Krzemień-Ojak – Goethe, Faust i Vincenz
Lidia Wiśniewska – Faust, cogito i Pan Cogito Herberta
Andrzej Stoff – Faust zagubiony. Nauka w literackiej wizji świata St. Lema
Małgorzata Frankiewicz – Fausta i Kołakowskiego rozmowy z diabłem. Próba analizy sytuacji egzystencji
Wanda Supa – Motywy faustyczne w „Piramidzie” L. Leonowa
Alicja Mazan – Wymiary doświadczenia faustycznego w „Fauście zwyciężonym” R. Brandstaettera
Katarzyna Sokołowska – Rozważania o kondycji dwudziestowiecznego Fausta na podstawie R. Brandstaettera „Fausta zwyciężonego”
Agnieszka Czajkowska – A. Kuśniewicza pakt z Mefistofelesem (Wokół faustycznych cytatów i paranteli)
Bogna Paprocka-Podlasiak – Motywy faustyczne w teatrze K. Lupy
Karolina Bauman – „Faust” J. W. Goethego jako materiał inscenizacyjny – refleksje po próbach w reżyserii J. Jarockiego
Katarzyna Taras – „Nie jest miło być rogaczem…”. „Sonata Belzebuba” Witakcego czy „Sonata b.” A. Dziuka?
Anna Podemska-Kałuża – „O Doktorze Faustusie” i „Fauście” na marginesie „Kartek wydartych z dziennika” T. Różewicza
Cezary Bałdyga – Samotność faustyczna bohaterów prozy T. Różewicza
Stefan Melkowski – Dwudziestowieczna powieść europejska w kręgu faustycznych problemów: M. Bułhakow „Mistrz i Małgorzata”, T. Mann „Doktor Faustus”, J. Iwaszkiewicz „Sława i Chwała”
Marcin Lul – Muzyczność, demonizm, świętość. O faustycznych opowiadaniach J. Iwaszkiewicza
Grzegorz Magnuszewski – Kilka uwag o A. Wata eseistycznej interpretacji faustyzmu
Jarosław Ławski – Życie i śmierć mitu. „Faust polski” między XIX a XXI wiekiem.