Zasadniczym celem podjętego przez dr. Marka Babika trudu badawczego jest wnikliwe, rzetelne opisanie i usystematyzowanie polskich koncepcji wychowania seksualnego w latach 1900-1939, a więc w okresie poprzedzającym odzyskanie niepodległości i dwudziestoleciu międzywojennym. Należy podkreślić, że każdy wysiłek badawczy przybliżający dorobek poprzednich pokoleń polskich uczonych jest ważny i cenny tak dla postępu danej dziedziny wiedzy, jak i dla kształtowania świadomości i tożsamości narodowej, w tym docenienia naszego wkładu w rozwój kultury i nauki. Pan dr Marek Babik wykonał gigantyczną pracę przeczytania i przeanalizowania ponad dwustu publikacji badanego okresu dziejów polskiej myśli pedagogicznej. Opisanie i usystematyzowanie dorobku polskich pedagogów okresu 1900-1939 Autor przeprowadza w stosunku do czterech obszarów aktywności teoretycznej i praktycznej. Dokonuje przeglądu i usystematyzowania uwyraźnianych w tym okresie koncepcji filozoficzno-światopoglądowych, na których budowano teorię i praktykę wychowania seksualnego. Analizuje podstawy prawne umożliwiające podejmowanie wychowania seksualnego w systemie edukacji. Opisuje zasady i faktyczne działania realizacji wychowania seksualnego w szkole i w domu.
Będzie to znacząca publikacja tak dla teoretyków, jak i praktyków wychowania seksualnego. Będzie też ważną pozycją z dziejów polskiej myśli pedagogicznej inspirującą dalsze badania oraz nowe rozwiązania wynikające z aktualnych wyzwań kulturowych. To, co możemy już teraz zawdzięczać Autorowi, to wprowadzenie do świadomości osób zajmujących się problematyką wychowania seksualnego całej plejady nazwisk tych, którzy w latach 1900-1939 opracowywali interdyscyplinarne koncepcje wychowania seksualnego, przygotowywali poradniki dla młodzieży i dorosłych, stwarzali ramy prawne dla przekazywania w systemie edukacji wiedzy o ludzkiej seksualności i prokreacji.
Dr hab. Krystyna Ostrowska, prof. UW
Będzie to znacząca publikacja tak dla teoretyków, jak i praktyków wychowania seksualnego. Będzie też ważną pozycją z dziejów polskiej myśli pedagogicznej inspirującą dalsze badania oraz nowe rozwiązania wynikające z aktualnych wyzwań kulturowych. To, co możemy już teraz zawdzięczać Autorowi, to wprowadzenie do świadomości osób zajmujących się problematyką wychowania seksualnego całej plejady nazwisk tych, którzy w latach 1900-1939 opracowywali interdyscyplinarne koncepcje wychowania seksualnego, przygotowywali poradniki dla młodzieży i dorosłych, stwarzali ramy prawne dla przekazywania w systemie edukacji wiedzy o ludzkiej seksualności i prokreacji.
Dr hab. Krystyna Ostrowska, prof. UW