W podręczniku przedstawiono podstawy teoretyczne i metodykę obliczeń wybranych zagadnień mechaniki płynów z zakresu inżynierii i ochrony środowiska. Tworząc podręcznik, przyjęto jako zasadę, że wiadomości teoretyczne, jak i ich praktyczne wykorzystanie muszą pozostawać w bliskim sąsiedztwie, co sprawia, że Czytelnik nie musi sięgać do dodatkowych materiałów, żeby zrozumieć wybrany problem. Niestety, podejście takie skutecznie zwiększa objętość podręcznika, lecz nie powinno to zniechęcać do korzystania z niego.
Podstawową cieczą występującą w środowisku jest woda, a gazem - powietrze i dlatego głównie dla tych płynów stosowano w podręczniku sformułowane w mechanice płynów zależności. Wyprowadzone związki mają jednak charakter uniwersalny i mogą być stosowane do wszystkich cieczy i gazów. Zebrane w podręczniku treści dobrano w taki sposób, aby:
* były zgodne ze standardami nauczania "mechaniki płynów" na kierunku inżynieria środowiska oraz "hydrauliki" na kierunku budownictwo. Kierunek ochrona środowiska nie posiada określonych standardami nauczania wymagań w tym zakresie, lecz nauczanie ochrony wód, gleb i powietrza wymaga stosowania metod obliczeniowych przedstawionych w podręczniku,
* zrozumienie omawianych zagadnień było możliwe przy bardzo zróżnicowanym poziomie przygotowania matematycznego Czytelników,
* poza celami dydaktycznymi w możliwie największym stopniu nawiązywały do zagadnień praktycznych, przez co podręcznik może być pomocny w pracy wielu inżynierów.
Podstawową cieczą występującą w środowisku jest woda, a gazem - powietrze i dlatego głównie dla tych płynów stosowano w podręczniku sformułowane w mechanice płynów zależności. Wyprowadzone związki mają jednak charakter uniwersalny i mogą być stosowane do wszystkich cieczy i gazów. Zebrane w podręczniku treści dobrano w taki sposób, aby:
* były zgodne ze standardami nauczania "mechaniki płynów" na kierunku inżynieria środowiska oraz "hydrauliki" na kierunku budownictwo. Kierunek ochrona środowiska nie posiada określonych standardami nauczania wymagań w tym zakresie, lecz nauczanie ochrony wód, gleb i powietrza wymaga stosowania metod obliczeniowych przedstawionych w podręczniku,
* zrozumienie omawianych zagadnień było możliwe przy bardzo zróżnicowanym poziomie przygotowania matematycznego Czytelników,
* poza celami dydaktycznymi w możliwie największym stopniu nawiązywały do zagadnień praktycznych, przez co podręcznik może być pomocny w pracy wielu inżynierów.