Podręcznik został opracowany na podstawie programów nauczania przedmiotu podstawy ekonomii, zawartych w dokumentacji programowej dla zawodu technik ekonomista (23 02/T-5, SP/MEN/1998.02.24), technik handlowiec (23 05/T-5, T-3, SP/MEN/1997.07.16) i technik rachunkowości (341[06]/SP/MEN/03.01.2000). Nawet najbardziej humanistyczne umysły poradzą sobie ze zrozumieniem ekonomii dzięki doskonałemu wykładowi autora oraz wykresom, rysunkom i rozbudowanemu zestawowi pytań, ćwiczeń, problemów do dyskusji oraz ciekawostek z historii ekonomii. W podręczniku przedstawiono rynek i jego elementy oraz podejmowane na nim decyzje konsumenta i producenta. Omówiono podstawowe formy konkurencji oraz rynek pracy i rynek finansowy. Przedstawiono zagadnienia z zakresu pomiaru makroekonomicznego gospodarki. Osobne tematy poświęcono polityce fiskalnej i monetarnej, inflacji, bezrobociu, wzrostowi gospodarczemu i integracji europejskiej. Z recenzji prof. zw. dra hab. Mieczysława Inglota: Praca jest pisana językiem przejrzystym (...). Pojęcia bardziej specjalistyczne są dodatkowo definiowane (począwszy od starannego, historycznego wywodu, wyjaśniającego pochodzenie terminu "ekonomia"). Autor uwzględnia możliwość zróżnicowania wymagań ze względu na zainteresowania uczniów. W trakcie wywodu autor przytacza maksymy i powiedzenia znanych w świecie twórców dziedziny wiedzy zwanej ekonomią. Z recenzji mgr Haliny Stęchły: Podręcznik jest oparty na rozległych studiach literatury przedmiotu. Autor sięgnął do źródeł bogatej już dziś krajowej i światowej literatury. Selektywnie wybrał te pozycje, które uznawane są za najbardziej znaczące dla problematyki ekonomicznej. Niewątpliwym walorem podręcznika jest to, że daje podstawę do przeprowadzenia zajęć metodami aktywizującymi, które zmuszają do samodzielnego, kreatywnego myślenia. Zaletą podręcznika jest zawarcie w jego treści wielu interesujących szczegółów dotyczących gospodarki światowej i wykorzystanie publikacji statystycznych.