Podręcznik jest adresowany do uczących się języka polskiego jako obcego, drugiego i odziedziczonego na poziomie samodzielności (B1+/B2). Może również stanowić pomoc w pracy z uczniami klas gimnazjalnych i licealnych w szkołach polskich w kraju i za granicą oraz w przygotowaniach do egzaminu biegłości. Uwzględniono w nim formy pisemne wymagane na tych poziomach, ale także role komunikacyjne, pojęcia i intencje, które determinują charakter i cel wypowiedzi, tematykę, zagadnienia gramatyczne i stylistyczne oraz techniki pracy z tekstem. Materiał wyjściowy do zadań pisemnych występuje w postaci bodźca słownego oraz wizualnego. W podręczniku zastosowano innowacyjną metodę nauczania pisania poprzez słuchanie, z uwzględnieniem przekładu intersemiotycznego jako działania mediacyjnego oraz wymogami aktywnego (współ)uczestnictwa uczących się. Przejawia się to m.in. w wykonywaniu zadań projektowych, które zakładają indywidualną lub grupową, w pełni samodzielną pracę studentów z wykorzystaniem zasobów internetowych. Zadania te mają także związek z obecnym w podręczniku podejściem interkulturowym. SPIS TREŚCI Część I 1 Opis osoby 2 Charakterystyka bezpośrednia i pośrednia 3 Sprawozdanie 4 Esej szkolny (wypracowanie) 5 Opis przedmiotu 6 Opis miejsca 7 Reklama 8 Listy z prośbą i podziękowaniem 9 Podanie 10 List motywacyjny 11 Życiorys tradycyjny i CV 12 Opis krajobrazu 13 Opis sytuacji 14 Opowiadanie (tekst narracyjny) 15 Streszczenie 16 Recenzja 17 Porównywanie 18 Rozprawka (tekst argumentacyjny) Część II 1 Wybrane funkcje języka 2 Rzeczowniki odczasownikowe 3 Imiesłowy przymiotnikowe czynne 4 Imiesłowy przymiotnikowe bierne 5 Strona bierna 6 Formy nieosobowe 7 Imiesłowy przysłówkowe 8 Mowa zależna 9 Przymiotniki odrzeczownikowe 10 Szyk wyrazów w zdaniu 11 Zdanie pojedyncze rozwinięte 12 Zdanie pojedyncze zamiast złożonego 13 Przekształcanie grup zdań pojedynczych w zdanie złożone 14 Spójność tekstu 15 Skracanie tekstów 16 Użycie wyrazów bliskoznacznych 17 Użycie wyrazów przeciwstawnych