Jakim zaburzeniom ulegają funkcje poznawcze? Jaki wpływ ma starzenie się i psychopatologia na zdolności poznawcze? Jak procesy rozwojowe wpływają na zmiany poznawcze? Książka stanowi zbiór artykułów omawiających główne postępy dokonanych w ostatnim czasie badań psychologicznych, które mają na celu zrozumienie poznawczej kontroli myśli, emocji i zachowania oraz tego, co dzieje się, gdy kontrola ulega osłabieniu. Publikacja przedstawia, w jaki sposób staramy się kontrolować nasze myśli, emocje i zachowania i co się dzieje, kiedy możliwości tej kontroli są ograniczone wskutek starszego wieku, pewnych ograniczeń rozwojowych, depresji, zaburzeń emocjonalnych lub chorób psychicznych. Jej celem jest zapoznanie studentów oraz aktywnych badaczy z różnych dziedzin nauk społecznych, medycznych i biologicznych z najnowszymi teoriami, badaniami i metodami badawczymi w dziedzinie ograniczeń poznawczych (pamięć operacyjna, kontrola poznawcza, uwaga, hamowanie i procesy rozumowania na myślenie, emocje i zachowanie) w różnych badanych grupach. Dokonuje też przeglądu standardowych i nowo powstających paradygmatów badawczych oraz nowych stwierdzeń dotyczących ograniczeń w funkcjonowaniu poznawczym, związanych ze starzeniem się i psychopatologią. Autor każdego z rozdziałów odpowiada na pytania: jaka funkcja poznawcza jest badana, jakie są jej ograniczenia i źródła indywidualnych różnic, ale także jakie są specyficzne metody jej badania, istniejące teorie oraz powiązania z innymi obszarami badawczymi w psychologii. Szczególnym walorem tej książki jest jej interdyscyplinarny charakter, wyraźnie widoczne jest powiązanie współczesnych zaawansowanych badań psychologicznych z naukami medycznymi oraz z najnowszymi badaniami w dziedzinie neuroobrazowania mózgu. Publikacja ma charakter międzynarodowy, została napisana przez wybitnych ekspertów z Ameryki Północnej i Europy.