Przedmiotem zainteresowań w niniejszej publikacji jest oferta edukacyjna i jakość kształcenia w liceach ogólnokształcących. Problematyka jakości kształcenia jest coraz częściej podejmowana zarówno przez teoretyków edukacji, jak i praktyków. Przedstawiane w książce badania zostały zainicjowane przez władze edukacyjne Miasta Łodzi. W pierwszym kwartale 2012 roku ogłoszono konkurs na realizację tematu „Oferta edukacyjna i jakość kształcenia w publicznych liceach ogólnokształcących w Łodzi – aspekt porównawczy” w ramach programu „Współpraca z wyższymi uczelniami”. Badania miały dostarczyć władzom edukacyjnym miasta informacji na temat publicznych liceów ogólnokształcących w Łodzi w celu zmierzenia się z wyzwaniem, jakim jest dbałość o doskonalenie warunków sprzyjających podnoszeniu jakości kształcenia w tego typu szkołach. Podjęcie badań koncentrujących się na ofercie edukacyjnej i jakości kształcenia w liceach ogólnokształcących ma głębokie uzasadnienie społeczne, ekonomiczne i pedagogiczne. Potrzeba poszukiwania odpowiedzi na pytanie, co zrobić, aby udoskonalić ofertę edukacyjną i podnieść jakość kształcenia w szkołach średnich jest warunkiem podejmowania wysiłków, które mają na celu doskonalenie procesu kształcenia.