Problematyka ochrony i edukacji konsumenta to jeden z najbardziej aktualnych problemów współczesnych czasów. Studia nad polityką konsumencką w wielu krajach o rozwiniętej gospodarce rynkowej dowodzą, że harmonijne funkcjonowanie całej gospodarki, w tym gospodarstw domowych, wymaga odpowiednio rozwiniętego systemu ochrony i edukacji konsumentów.W Polsce, w warunkach gospodarki rynkowej, konsument zyskał należną mu suwerenność, jednak jego wiedza rynkowa i konsumencka jest uboga, co potwierdzają doświadczenia ostatnich lat.W książce, którą oddajemy do rąk Czytelników, poruszono szeroki zakres zagadnień obejmujących ochronę i edukację konsumentów. Omówiono zagadnienia dotyczące m.in. pozycji konsumenta na rynku, przybliżono genezę, rozwój i cele polityki konsumenckiej w Unii Europejskiej, scharakteryzowano instytucje i organizacje konsumenckie funkcjonujące w Unii Europejskiej oraz organizacje zajmujące się problematyką konsumencką w skali międzynarodowej. Szczególna uwaga została zwrócona na politykę konsumencką w Polsce, w której prowadzeniu biorą udział zarówno instytucje rządowe i samorządowe, organizacje konsumenckie, jak i organizacje arbitrażu branżowego oraz inne. Podano najnowsze przepisy dotyczące sprzedaży towarów i usług, a także rozwiązania w zakresie usług bankowych i turystycznych, wraz ze wskazaniem występujących obecnie obszarów zagrożeń interesów konsumentów. Integralnym elementem polityki konsumenckiej jest edukacja konsumenta. Oceniono poziom świadomości konsumenckiej w świetle wyników badań empirycznych oraz odniesiono się do doświadczeń w zakresie edukacji konsumentów krajów Unii Europejskiej.Książka jest adresowana do szerokiego kręgu odbiorców (wszyscy bowiem jesteśmy konsumentami), w tym również do pracowników instytucji i organizacji zajmujących się ochroną i edukacją konsumentów, producentów, handlowców, usługodawców, uczniów szkół średnich oraz studentów szkół wyższych.