Prace kulturoznawcze XI
Formuła pytania, która została nadana temu tomowi rozpraw, w istocie rzeczy stanowi zaproszenie do dyskusji o tym, czy aktualny stan, przemiany oraz tendencje refleksji humanistycznej czynią zasadnym nawiązanie do kategorii wypracowanej pod koniec XIX wieku, która w stosunkowo jasnym sensie funkcjonuje w w filozofii oraz metodologii nauki. [...] Czy dzisiejszy odwrót od eksplanacji, powątpiewanie o wyróżnionym statusie, charakterze i funkcji teorii - a w zamian tego jej "kulturalizacja" lub złagodzenie restrykcyjności wymagań, upodobanie do badania zjawisk indywidualnych i tym podobne - upoważniają do tego, by mówić o "nowym idiografizmie"? (K. Łukasiewicz, Przedmowa)
Nieuniwersalność praw nauki, historyczność wszystkiego i specyfika humanistyki
Antropologia kultury
Georg Simmel o historii, przeciw historyzmowi
Mikrohistorie, eksperymenty z opisem i granice wiedzy idiograficznej
Humanistyka jako kazuistyka
Badania Oskara Lewisa: między narracją i "gęstym opisem"
O opisach pejzaży dźwiękowych
Formuła pytania, która została nadana temu tomowi rozpraw, w istocie rzeczy stanowi zaproszenie do dyskusji o tym, czy aktualny stan, przemiany oraz tendencje refleksji humanistycznej czynią zasadnym nawiązanie do kategorii wypracowanej pod koniec XIX wieku, która w stosunkowo jasnym sensie funkcjonuje w w filozofii oraz metodologii nauki. [...] Czy dzisiejszy odwrót od eksplanacji, powątpiewanie o wyróżnionym statusie, charakterze i funkcji teorii - a w zamian tego jej "kulturalizacja" lub złagodzenie restrykcyjności wymagań, upodobanie do badania zjawisk indywidualnych i tym podobne - upoważniają do tego, by mówić o "nowym idiografizmie"? (K. Łukasiewicz, Przedmowa)
Nieuniwersalność praw nauki, historyczność wszystkiego i specyfika humanistyki
Antropologia kultury
Georg Simmel o historii, przeciw historyzmowi
Mikrohistorie, eksperymenty z opisem i granice wiedzy idiograficznej
Humanistyka jako kazuistyka
Badania Oskara Lewisa: między narracją i "gęstym opisem"
O opisach pejzaży dźwiękowych