Nowa muzyka amerykańska to przełomowa na rynku antologia ponad dwudziestu tekstów przedstawiająca czołowe postaci, zjawiska i nurty w muzyce współczesnej USA. Książka tworzy oryginalny obraz egalitarnego i eksperymentalnego środowiska, pełnego dziwaków i indywidualistów, nierzadko ożywczo czerpiącego inspirację z muzyki jazzowej i popularnej. W tomie znalazły się zarówno eseje najważniejszych krytyków, kompozytorów amerykańskich (Alvin Lucier, Kyle Gann, Richard Kostelanetz) i zagranicznych (Mervyn Cooke, Raoul Mörchen), jak i polskich specjalistów (Andrzej Chłopecki, Maciej Karłowski, Joanna Miklaszewska, Tomasz Szachowski). Spektrum tematów obejmuje zarówno narodziny nowej muzyki amerykańskiej w tradycji klasycznej i jazzowej, jak i panoramę jej współczesnych instytucji oraz szereg analiz kluczowych zjawisk: muzykę elektroakustyczną, minimalistyczną, filmową, audio art, nowy romantyzm, musical i free jazz oraz naturalną intonację. Ponadto przedstawione zostały sylwetki znakomitych kompozytorów takich jak Harry Partch, Elliott Carter, John Cage, George Crumb, Robert Ashley. Teksty przybierają kształt syntetycznych esejów, twórczych autorefleksji, rozważań estetycznych, pełnych swady szkiców historycznych czy wreszcie osobistych wspomnień. Antologia Nowa muzyka amerykańska pod redakcją Jana Topolskiego jest przedsięwzięciem wydawniczym Krakowskiego Biura Festiwalowego. Partnerem projektu jest Korporacja Ha!art.