„Współczesna moda – pisze Marcin Różyc – jest obietnicą nieistniejącego i nieuchwytnego. Projektanci, producenci ubrań i twórcy modowej reklamy zapewniają, że mogą spełnić nasze pragnienie o byciu kimś innym: lepszym, prawdziwszym, ładniejszym czy nowocześniejszym”. Ale dzisiejsza moda wymyka się prostym podziałom: to nie tylko twór czysto wyobrażeniowy, iluzja i narzędzie konstruujące lub obalające społeczne i kulturowe podziały, ale także funkcjonalizm, styl i piękne, uwodzące przedmioty. Od mody nie da się uciec, nawet kontestacja czy „zwykłe” ubranie jest konkretnym komunikatem.
Nowa moda polska to pierwsze kompendium na temat współczesnej polskiej mody. Autor kreśli szeroką panoramę zjawiska, analizując jego najważniejsze wymiary. Tom uzupełniają rozmowy z najciekawszymi osobowościami polskiej mody (m. in. Arkadius, Janusz Noniewicz, Magdalena Komar, Tomasz Donocik, Joanna Klimas, Karolina Sulej) oraz sylwetki najważniejszych projektantów (Ania Kuczyńska, Paulina Plizga, Maldoror, Polygon, Anna Poniewierska, Justyna Chrabelska, U i in.).