Ani nowa społeczna forma religii, ani nowa forma moralności nie ograniczają się wyłącznie do wyizolowanej jednostki. Sprywatyzowana religia dąży do odnalezienia rozproszonej podstawy społecznej w grupach i instytucjach wtórnych, a sprywatyzowana moralność wciąż jest kwestią praktyki interakcyjnej. "Zawartość" religii uwzględnia tradycyjne poglądy o kościelnej i polityczno-ideologicznej proweniencji, jakkolwiek są one teraz pozbawione instytucjonalnej władzy ortodoksji w starym stylu. Są to wyspy otoczone morzem religii, w której cześć oddaje się niewielu rzeczom poza samodogadzającemu sobie, quasi-autonomicznemu Ja.(wypowiedź Thomasa Luckmanna z 2003 r.)O autorzeThomas Luckmann - emerytowany profesor socjologii na Uniwersytecie w Konstancji. W swoich zainteresowaniach idzie śladem Alfreda Schütza, kontynuując jego koncepcję rzeczywistości społecznej jako "światów, dziedzin znaczenia". Wniósł oryginalny wkład do fenomenologii codzienności, socjologii wiedzy i socjologii religii. Do jego najważniejszych publikacji należą: Life-world and Social Realities (1983), The Structures of Life-World (z Alfredem Schützem, 1974), The Invisible Religion (1967) oraz The Social Construction od Reality (z Peterem Bergerem, 1967), opublikowane w Polsce jako Społeczne tworzenie rzeczywistości (1981, 2010).Niewidzialna religia była pierwszym teoretycznym buntem przeciwko niemal powszechnemu w owym czasie uznaniu tezy sekularyzacyjnej.