Przeczytane
Posiadam
Nauki_przyrodnicze_ogólne_2
Można się nie zgadzać z treścią książki faktu z powodu odmienności własnych poglądów. Wtedy, przy ciekawej argumentacji interlokutora, publikacja jest mimo to ciekawa. Gorzej, gdy treść jest niespójna, dowodzenie stawianych tez kuleje; dostrzegamy pewne uproszczenia czy wręcz infantylizmy.
"Nienaturalna natura nauki. Dlaczego nauka jest pozbawiona zdrowego rozsądku" pióra embriologa Lewisa Wolperta jest niestety mieszanką tych dwóch poziomów zastrzeżeń, które wobec publikacji wysuwam. Od razu zaznaczam, to nie jest zła książka. Jednak na pewno jest momentami niespójna, gdy autor rozmywa narrację, co skutkowało moim niezrozumieniem wywodu.
Przewodnią tezą książki jest przekonanie autora, że nauka to zestaw nienaturalnych i nieintuicyjnych zasad, których recepcja społeczna wymaga pracy umysłowej, a samo jej rozwijanie jest jedną z najtrudniejszych i jednocześnie najbardziej fascynujących przygód intelektualnych naszego gatunku. Poddaje krytyce 'zdrowy rozsądek', jako jedno z głównych źródeł problemów w odbiorze nauki. Już dzieci poddawane są bodźcom z otoczenia, które przygotowują ich mózgi do tak ułomnej postawy (str. 27-28). W efekcie dochodzi do utrwalenia płytkich i często mylnych przekonań o zasadach, na jakich funkcjonuje świat. To koncepcja, którą rozwijał Kahneman w postulowanej separacji dwóch systemów pracy umysłu (patrz jego "Pułapki myślenia"). W życiu codziennym zbyt często, nie mając dostępu do pełnej listy przyczyn, wyciągamy niepoprawne wniosk...