I. OTWARCIE
1. Szachy i nowoczesność. Królewska gra jako trop i metoda
2. Układ książki
II. KRÓTKA HISTORIA SZACHOWYCH TROPÓW. OD ARABSKIEGO ŚREDNIOWIECZA DO ERY NOWOCZESNEJ
1. Genealogia
2. Europejskie średniowiecze
3. W stronę ery nowoczesnej
4. Szachowe tropy i nowoczesność
III. „JESTEM WIĘCEJ MYŚLICIELEM SZACHOWYM NIŻ GRACZEM”. KAROL IRZYKOWSKI, LITERATURA I SZACHY
1. Wprowadzenie
2. Zwycięstwo woli, zwycięstwo rozumu
3. Futuryzm a szachy, czyli szachowa teoria (nie)zrozumiałości
4. „Namiastka tego, co mi się nie udało osiągnąć w literaturze i w życiu” – podsumowanie
IV. SZACHY I NOWOCZESNE THEATRUM MUNDI. O BIAŁYCH BRACIACH MICHAŁA CHOROMAŃSKIEGO
1. Uwertura
2. Nietrafiony rytm i chaosmos
3. O refrenie
4. Szachowy refren
5. Nowoczesne theatrum mundi
V. (NIE)TOŻSAMOŚĆ I (A)SYMETRIA. ROLA PARTII SZACHÓW W MURPHYM SAMUELA BECKETTA
1. Otwarcie, czyli podwójna gra
2. Kartezjańskie rozdarcie i narcystyczne ja
3. Murphy vs. Endon, czyli chaos vs. symetria. Analiza partii
4. „Widzieć siebie niewidzącego siebie”
5. Uwagi końcowe
VI. PRZYCZYNEK DO SZACHOWEJ HISTORII SZALEŃSTWA (W DOBIE MODERNIZMU)
1. Prolog
2. Przypadek Steinitza
3. Przypadek Morphy’ego
4. Przypadek Łużyna
5. Dwa przypadki Zweiga
6. Szaleństwo konkluzji
VII. (NIE)POJEDNANE OPOZYCJE. SZACHY W DZIELE MARCELA DUCHAMPA
1. Szachy i sztuka – przeciwstawne pola?
2. Szachy jako sztuka? Mechaniczna rzeźba i piękne problemy
3. Szachy i sztuka w służbie rozumu
4. Surowa sztuka i precyzja maszyn
VIII. „KRÓLEWSKA GRA POD WŁADZĄ AUTOMATÓW”. WOKÓŁ SZACHÓW ZBIGNIEWA HERBERTA
1. Wprowadzenie
2. Człowiek vs. komputer, czyli kultura vs. technika
3. Kultura jako jeniec techniki – Herbert i Heidegger
4. Umysł i potwory, czyli myśl vs. rachuba
5. Do wyobraźni, czyli dokąd?
IX. KOŃCÓWKA
BIBLIOGRAFIA
INDEKS NAZWISK