Oddajemy do Państwa rąk najnowsze, drugie już wydanie brytyjskiego podręcznika neurologii, z 2006 roku, ze znanej serii Crash Course.
Podręcznik w zamierzeniu jego wydawcy i autora - dra Christophera Turnera - miał służyć studentom medycyny jako przedegzaminacyjne repetytorium. Wydaje się, że książka w znacznej mierze spełnia te założenia.
Podobnie jak w innych publikacjach serii Crash Course, wiadomości w prezentowanej pozycji podane są w sposób zwarty, z naciskiem położonym na stronę praktyczną rozwiązywanego problemu.
Wzorem wielu anglosaskich publikacji medycznych książka operuje paradygmatem od objawu do leczenia, poświęcając mniej uwagi zagadnieniom etiopatofizjologii chorób i zespołów objawowych. I tak w pierwszej części zaprezentowano najczęściej spotykane objawy neurologiczne, wraz z ich podstawami morfologicznymi i fizjologicznymi, oraz omówiono ich znaczenie w patologii chorób układu nerwowego. W drugiej, klinicznej części książki przedstawiono najczęstsze choroby i zespoły objawowe występujące w neurologii -w zakresie objawów, podstaw diagnostyki laboratoryjnej oraz leczenia. Część trzecia książki zawiera uwagi dotyczące badania pacjenta chorego neurologicznie. Opisano tu sposób zbierania wywiadu i przeprowadzania badania neurologicznego, jak również - co stanowi interesujące novum w publikacjach neurologicznych na polskim rynku - spisywania historii choroby pacjenta z dolegliwościami i objawami neurologicznymi. W ostatnim rozdziale tej części przedstawiono zasady zlecania badań laboratoryjnych w neurologii klinicznej oraz omówiono istotę i znaczenie najpowszechniejszych z nich, takich jak badania neurobiochemiczne, neuroelektrofizjologiczne, neuroobrazowe, żeby ograniczyć się do najważniejszych. Czwarta, ostatnia część książki zawiera zróżnicowane moduły testów sprawdzających wiadomości przedstawione w podręczniku - od testu wielokrotnego wyboru, poprzez krótkie pytania i pytania wielopłaszczyznowo rozbudowane, do skonkretyzowanych case studies. Cennym elementem tego rozdziału są odpowiedzi - pozwalające w sposób wnikliwy przeanalizować każde z pytań i zrozumieć podstawy prawidłowych rozwiązań. Podręcznik jest bogato, przejrzyście i adekwatnie ilustrowany; duża liczba tabel i wyróżnień tekstu ułatwia zarówno korzystanie z książki, jak i zapamiętywanie najistotniejszych wiadomości.
Tak pomyślany podręcznik służyć może - co było pierwotnym założeniem wydawców - jako kompendium neurologii klinicznej, a także jako przewodnik po problemach neurologii dla lekarzy nieneurologów, stykających się w swojej praktyce z dolegliwościami i objawami neurologicznymi.
To pierwsze polskie wydanie neurologicznego podręcznika z serii Crash Course - tym bardziej będziemy wdzięczni za uwagi dotyczące zawartych treści oraz układu tabelarycznego i graficznego książki. Pomogą one w doskonaleniu kolejnych wydań tej - miejmy nadzieję - potrzebnej publikacji.
Wojciech Kozubski