Niniejsza publikacja obejmuje zbiór poglądów na problemy związane z szeroko rozumianą andragogiką. Rozważania te dotyczą poszukiwania nowych trendów i wyzji kształcenia człowieka dorosłego, dlatego też prezentowane poglądy często odbiegają od tradycyjnych formuł klasycznego rozumienia kształcenia dorosłych. Opracowanie zawiera cztery grupy tematyczne. Prof. Józef Półturzycki wprowadza nas w problematykę tendencji rozwojowych edukacji dorosłych w nowym wieku, rozpoczynając w ten sposób rozważania nad rolą nauczyciela andragoga na przełomie XX i XXI wieku, co stanowi treść rozdziału pierwszego. Rozdział drugi prezentuje zagadnienia z wielu sfer edukacji dorosłych oraz jej uwarunkowań kulturowych i rozwiązań organizacyjnych. Po raz pierwszy tak szeroko została poruszona problematyka andragogiki w jednej z warstw dyspozycyjnych polskiego społeczeństwa, co jest treścią rozdziału trzeciego. Wojsko jako instytucja społeczno-wychowawcza swoim zasięgiem obejmuje ludzi dorosłych, a oficerską kadrę zawodową zaliczyć można do grona andragogów. Subtelności technologii kształcenia dorosłych, wraz ze szczególnym uwzględnieniem udziału technologii informacyjnych w różnych formach edukacji, ujętę zostały w rozdziale "Nowoczesność kształcenia andragogicznego". Zakończenie opracowania zawiera problem godny przemyślenia w dobie współczesnych przemian edukacyjnych.