Problem kształtowania ideologicznego członków partii komunistycznej w Polsce w dotychczasowej historiografii był traktowany marginalnie i nie doczekał się opracowania naukowego. Książka Bartosza Cichockiego i Krzysztofa Jóźwiaka w dużej mierze wypełnia tę lukę. Autorzy skupili się zarówno na socjologiczno-historycznym aspekcie zagadnienia, jak i na jego stronie propagandowej, a także na znaczeniu szkół partyjnych w funkcjonowaniu PPR/PZPR w Polsce w pierwszych latach tworzenia się nowego systemu politycznego. Wykorzystując zachowany materiał źródłowy, zdołali w sposób niemal wyczerpujący omówić wszystkie aspekty działalności organizacyjno--kadrowej Centralnej Szkoły Partyjnej, opisali przebieg kursów i metodologię nauczania, a także efekty indoktrynacji szkolonych tak aktywistów partyjnych, których w wielu przypadkach udało się przekształcić niemal we wzorcowych komsomolców. Niezwykle ciekawa jest część dotycząca oblicza społeczno-politycznego słuchaczy CSP oraz życia codziennego w tej instytucji, a zupełnie nowatorskie ustalenia przynosi rozdział o tzw. komunizmie oralnym. prof. Romuald Turkowski