Publikacja przybliża sylwetki artystów, pedagogów oraz ich uczniów, którzy pedagogikę artystyczną łączyli z praktyką wykonawczą. Przypomnienie sylwetek, dokonań, opinii i refleksji pedagogów związanych nie tylko z polskim szkolnictwem artystycznym wskazuje, jak ważnym dla rozwoju młodego artysty jest ciągłe konfrontowanie działań pedagogicznych nauczycieli i mistrzów z ich działaniami artystycznymi. Największym szczęściem dla ucznia jest, gdy może oglądać i podziwiać swoich pedagogów w ich działaniach artystycznych i konfrontować swoje wrażenia, przeżycia i doznania z tym, czym uczniowie wraz z mistrzem zajmują się na zajęciach. Podstawy i zasady, które zostają wpojone przez pierwszych pedagogów dla wielu późniejszych artystów stają się filarem całego życia i wartością niepodważalną. A środowisko, w którym się wyrasta i czerpie wzorce, kształtuje gust i uczy kultury odbioru, buduje płaszczyznę odniesienia wartości nie tylko artystycznych. I właśnie o sensie wartości i doświadczeniach przekazywanych z pokolenia na pokolenie i szacunku do nich jest ta książka.