Celem niniejszego opracowania jest wyjście naprzeciw tym nowym zjawiskom poprzez zaprezentowanie specyfiki pozagospodarczego zastosowania marketingu, tj. w działalności usługowej organizacji niekomercyjnych. Skrypt składa się z dziesięciu rozdziałów tworzących trzy części. Pierwsza stanowi wprowadzenie w problematykę funkcjonowania organizacji niekomercyjnych i znaczenia marketingu.Druga poświęcona jest tworzeniu strategii marketingowej, zaś trzecia - zastosowaniu marketingu w specyficznych dla organizacji niekomercyjnychdziałaniach: pozyskiwaniu zasobów, pozyskiwaniu wolontariuszy i współpracy z przedsiębiorstwami. Obok podstawowego wykładu czytelnik znajdzie wiele materiałów uzupełniających - zarówno teoretycznych, jak i na temat praktyki polskich organizacji niekomercyjnych, a także liczne ćwiczenia oraz zestawy pytań do powtórzenia materiału. Szczególnym walorem skryptu jest unikatowy w piśmiennictwie polskim, zawarty w każdym rozdziale, wybór klasycznej i aktualnej literatury uzupełniającej. Stanowi on cenny przewodnik dla osób głębiej zainteresowanych poszczególnymi zagadnieniami, na przykład ze względu na pracę licencjacką lub magisterską. W założeniach skrypt skierowany jest do osób mających podstawową wiedzę o marketingu, zarówno studentów, chcących doskonalić umiejętności z zakresu jego stosowania, jak i osób pracujących w organizacjach niekomercyjnych, zainteresowanych wdrażaniem marketingu. Stanowi on materiał do studiowania dla słuchaczy wykładu "Marketing usług organizacji niekomercyjnych", w ramach specjalizacji zarządzanie i marketing na studiach dziennych i zaocznych.