Od Autorów Od kilkunastu lat nie słabnie w Polsce zainteresowanie problematyką marketingu. Na polskim rynku wydawniczym można znaleźć wiele podręczników oraz monografii dotyczących marketingu i jego subdyscyplin. Wśród dostępnych pozycji są zarówno pozycje autorów polskich, jak i tłumaczenia wielu klasycznych podręczników zachodnich. Niniejsze opracowanie nie jest kolejnym podręcznikiem marketingu. Jest materiałem dodatkowym ułatwiającym przyswojenie podstawowych kategorii marketingowych i zrozumienie głównych zależności pomiędzy nimi. Obecne drugie wydanie odróżniają od wydania pierwszego dwie rzeczy. Po pierwsze, do istniejących dwunastu rozdziałów dopisano trzy nowe, stanowiące istotne uzupełnienie dotychczasowej problematyki. Po drugie, w zasadniczy sposób zmieniono części poświęcone ćwiczeniom, pytaniom oraz dostępnej w Polsce literaturze przedmiotu. W mniejszym zakresie zmodyfikowano również pozostałe części każdego z rozdziałów. Stanowi ono materiał pomocniczy do studiowania marketingu dla studentów studiów dziennych i zaocznych. W jego przygotowaniu uwzględniono wieloletnie doświadczenia dydaktyczne zespołu. Z merytorycznego punktu widzenia problematyka opracowania nawiązuje do klasycznych ujęć wykorzystywanych w wielu podręcznikach z zakresu marketingu. Nowatorskie jest natomiast ujęcie metodyczne.