Według Komisji Europejskiej w Brukseli działa obecnie ponad 3 tysiące organizacji i firm łobbingowych. Organizacje te starają się forsować własne koncepcje i rozwiązania, co - pomimo swoich negatywnych stron - jest korzystne dla unijnych instytucji, gdyż ułatwia to poznanie różnych stanowisk i opinii. Dzięki takiemu lobbingowi Komisja Europejska może przygotować projekty legislacji akceptowane przez zainteresowane środowiska, a także korzystać z gotowych, profesjonalnie opracowanych materiałów. Włączanie reprezentacji obywateli do procesu konsultacji w tworzeniu europejskiego prawa jest też próbą pozyskiwania poparcia społecznego dla polityki Unii Europejskiej i ograniczania istniejącego od początku integracji deficytu demokracji. Okazuje się, że organizacje, które nie potrafią lobbować na rzecz własnych interesów, często przegrywają walkę na unijnym rynku. Polskie firmy muszą zdać sobie z tego sprawę. W Brukseli mówi się często to lobby, or not to be. Książka ta ma na celu ukazanie zasad rządzących łobbingiem w Unii Europejskiej.