Autorka książki analizując przejawy współczesnej kultury wizualnej wskazuje także na jej początki, odnajdując jej bezpośrednie korzenie w drukach protestanckich oraz późniejszej anglosaskiej tradycji wydawniczej. Stąd też w książce pojawia się wiele niezwykle ciekawych przykładów funkcjonowania tekstów wizualnych w XVIII wieku w Anglii i Stanach Zjednoczonych. W tej perspektywie nie dziwi zatem, wybór materiału badawczego, mianowicie podręczników do języka angielskiego. Różnicując metody badawcze autorka przeprowadza analizy przedstawień wizualnych oraz ich relacji z tekstami werbalnymi, poczynając od polskich książek z lat 50-tych XX wieku, na wydanych kilka lat temu kończąc. Analizy współczesnych podręczników wprowadzają czytelnika w świat dzisiejszej kultury wizualnej wraz z kreowanymi przez nią nowymi potrzebami edukacyjnymi. Dlatego też ważnym wątkiem publikacji jest szereg kwestii związanych z kompetencjami wizualnym zwanymi alfabetyzmem wizualnym oraz dyskusja nad funkcjonowaniem mediów wizualnych w codziennym życiu każdego dziecka oraz osoby dorosłej.