Praca oparta jest na wyjątkowo rozległych studiach literatury i niezwykle rzetelnych, czasochłonnych i żmudnych własnych badaniach empirycznych. Wyróżnia się starannością, rzeczowością i solidną dokumentacją. Stanowi udane studium analityczno-syntetyczne wpływu techniki swobodnych tekstów na kształtowanie wrażlowości moralnej dzieci na szczeblu nauczania propedeutycznego. Praca odnosi się do samych podstaw edukacji i to zarówno w sensie kształcenia, jak i procesu wychowania, który powinien być sednem wszelkiej edukacji. Autorka sytuuje swe rozważania na szerszym tle niż ścisły zakres wybranego tematu. Książka adresowana jest przede wszystkim do studentów i pracowników naukowych, zainteresowanych wynikami niniejszych badań, które wzbogacają dydaktykę, pedagogikę i naukę o moralności o nowe rozważania i wnioski oraz do aktywnych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, którzy uwzględniając wymogi współczesnych nauk pedagogicznych chcą nabyć kompetencje i osiągnąć umiejętności poznawania swoich wychowanków i kierowania ich rozwojem.